IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

31 Mei 2010

surat untuk bonda

bonda, anakanda sayang sangat bonda kerana Allah.
assalamualaikum

kehadapan bonda yang dikasihi. moga bonda sentiasa dalam keadaan sihat dan diredhai Allah. anakanda di sini terlalu rindu pada bonda. merindui pelukan, ciuman, masakan dan apatah lagi kata-kata nasihat bonda. dan anakanda yakin, bonda juga rindu akan diri ini. ya, penat juga membilang hari agar dapat ketemu bonda yang disayangi.
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa. 
[al-Nisa’ :36]
bonda,

terima kasih kerana telah melahirkan anakanda sehingga membesar dengan baik sekarang. terima kasih kerana membesarkan anakanda sehingga menjadi orang berguna. sehingga berjaya memasuki universiti sekarang. dan apatah lagi meneganal islam. jasa bonda, tidak dapat anakanda hitung. tidak dapat anakanda balas. sesungguhnya Allahlah yang akan membalasnya setimpal dengan perngorbanan bonda. 

bonda,

anakanda tahu, bonda terlalu risau dengan pelajaran anakanda. kadang-kadang keputusan yang tidak memuaskan buat bonda tertanya-tanya, adakah anakanda sesuai untuk menjadi seorang doktor muslim berjaya. insyaAllah bonda. doa bonda, anakanda harapkan. dan anakanda akan buktikan yang anakanda bukan sahaja boleh cemerlang dalam pelajaran tapi cemerlang dalam dakwah dan tarbiyah.

anakanda tahu, bonda risau dengan keadaan anakanda. anakanda terlibat dengan dakwah dan tarbiyah sejak memasuki alam universiti. dan dari sinilah anakanda belajar erti sebenar hidup. tujuan hidup kita bukan untuk menjadi doktor. tapi untuk cari redha Allah. dan doktor adalah adalah alat sahaja untuk kita mencapai peringkat tersebut. dan cita-cita anakanda adalah terlalu tinggi sekali. ingin membina hospital tarbiyah. hospital ikhwah wa akhwat. yang mana mampu untuk mentarbiyah pesakit, mengasingkan pesakit lelaki dan perempuan. dan doktor perempuan untuk pesakit perempuan manakala doktor lelaki untuk pesakit lelaki. itu cita-cita kami semua akhwat dan ikhwah. moga-moga tercapai. doakan ya bonda. Amin....

untuk pengetahuan bonda, anakanda tidak memasuki ajaran sesat. ya, kekadang bonda terkejut dengan perubahan anakanda yang sudah bertudung labuh, sudah kerap membaca al-quran sehingga kemana-mana membawa al-quran, sudah tiada teman lelaki, sudah pandai berbicara tentang hukum dan sebagainya. tapi itu bukan sesat. malah itulah ajaran yang dibawa oleh Rasulullah saw. berlandaskan al-quran dan sunnah. dan anakanda tahu, bonda juga sudah faham dan boleh menerima perubahan ini. dan ibu mana yang tidak gembira dengan anak-anaknya yang mengamalkan islam sebenar. anakanda tahu, bonda gembira saat ini. kita semua satu keluarga sudah sedikit-sedikit merubah suasana keluarga islami dalam rumah. itulah nikmat Allah yang anakanda sangat-sangat rasa bersyukur.

bonda,


anakanda ingin sangat lihat keluarga kita bahagia. bukan sahaja di dunia tapi di akhirat sana. aanakanda ingin sangat keluarga kita mengamalkan islam yang sebenar. ingin sangat lihat adik beradik kita juga tidak ketinggalan ditarbiyah. dan ingin sangat lihat abang-abang anakanda dan kakak anakanda berkahwin dengan orang yang punyai fikrah islami. dan disaat punyai anak, anak-anak mereka juga adalah anak yang mengamalkan islam. ya, anakanda tahu itu bukan mudah. tapi kita boleh cuba bonda. kita boleh mulai dari sekarang. betapa anakanda nak katakan bahawa tarbiyah itu penting sebenarnya. kalau anakanda dekat bersama bonda dan keluarga, sudah lama anakanda halaqahkan semua ahli keluarga kita. itulah cita-cita anakanda. tapi tidak semudah itu. anakanda mengaharapkan bonda pantaulah adik fauzi. jangan dibiarkan larut dengan dunia remaja nya. tegaskanlah kepadanya tentang kepentingan solat dan jangan tinggalkan solat.


bonda,

anakanda inginkan keluarga kita mengamalkan hidup cara sederhana. tidak terlalu mewah. anakanda risau dengan keadaan ini. ya, harta kita yang digunakan pasti akan ditanya oleh Allah kemana ia pergi. anakanda hendakkan sangat hidup yang sederhana. dan bila anakanda memakai yang buruk-buruk, anakanda memakai apa yang ada sahaja. bila dikata anakanda sangat kedekut, anakanda bukan kedekut. tapi anakanda tidak mahu membazirkan duit itu untuk benda yang tidak perlu. dan buat masa ini, anakanda sangat berkira dalam menggunakan duit untuk yang tidak perlu. sebab tarbiyah mengajar anakanda sebegini. moga juga harta kita yang banyak di infaqkan untuk jalan Allah. kerana jika kita berkira-kira, harta ini tidak akan membawa kita kemana-mana. melainkan hanya akan hancur bila kiamat tiba.
" Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbukan tujuh bulir; pada tiap-tiap bulir; seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunianya) lagi Maha mengatahui." 
( surah albaqarah:261) 
bonda,

bila anakanda sudah mendapat ijazah kedoktoran nanti, pasti anakanda akan menjadi doktor dengan gaji yang beribu-ribu. mencapai 4 angka. tapi itu bukan bermakna anakanda kaya. bukan bermakna anakanda perlu ada kereta mewah. bukan bermakna anakanda perlu ada rumah besar. anakanda juga pernah memberitahu, anakanda akan memberi bonda dan ayahanda duit setiap bulan sebagai perbelanjaan. dan duit itu juga anakanda gunakan untuk dakwah dan tarbiyah. anakanda mengharapkan juga bonda tidak terkejut keadaan hidup anakanda yang biasa-biasa sahaja nanti seperti bukan kehidupan seorang doktor yang kaya sepertimana yang masyarakat lihat sekarang.

anakanda tahu, desakan kelaurga pasti akan berlaku bilamana anakanda jadi doktor. dan jangan terkejut bonda. anakanda sudah persiapkan diri untuk pergi jauh demi Allah, dakwah dan tarbiyah. dan dimana sahaja anakanda bekerja, itu adalah tempat yang paling baik untuk anakanda dan dakwah. dan walaupun jauh kemana anakanda pergi, insyaAllah doa anakanda akan sentiasa mengiringi untuk semua.
”..Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya serta berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya…”  
(At Taubah:24)
sekian sahaja warkah untuk bonda. anakanda sayangkan bonda. dan anakanda juga sayangkan Allah dan Rasul lebih dari segalanya. segala tulisan dan kata-kata yang kadang-kadang menginggung perasaan bonda, anakanda mohon beribu maaf.

semoga anakanda dan bonda  dan keluarga kita akan menginjak ke syurga bersama-sama. bonda, tersenyumlah saat membaca warkah ini kerana anakmu kini bukan sekadar pelajar, tapi pejuang dan daie' yang siap mati untuk agama Allah, dan siap syahid di jalan ini.

wasalam.

yang menyayangi Allah, Rasul dan bonda,
anakandamu jauh di perantauan,
anak ke enam mu.

8 teguran:

~GaDis KaNcIL mErAH~ berkata...

alhamduliiah.. semoga impian nti utk membina hospital tarbiyah berjaya....

p/s: ajak ana skali tau.. hehe~

adeq berkata...

salam..

wahh..tersentuh naluri keibuan saya..

analytical_blue berkata...

Salam.

ni surat nak bagi bonda anti ke??
Dah bagi ke?

dr. mujahidah berkata...

gadis kancil merah : Amin.. moga Allah perkenankan

adeq : kamu sudah boleh jadi ibu

analytical blue : ya.. semestinya. bonda ana ada sorang je. hehe ...ana tak pasti samada dah baca atau belum. tapi mungkin sudah baca..

Alina Aziz berkata...

subhanallah..

mabruk yg ukhti..
syg anti krna Allah


dulu..kini dan selamanya...

adeq berkata...

amenn...semoga berhasil dalam usaha ke arah itu..hehe..

selagi x tere masak no nikah2 - says mom

dr. mujahidah berkata...

selagi tak masakkan untuk saya, no nikah2 jugak

adeq berkata...

gulp ~ ramainya suruh saya masak kan..

sudah berada di rumah..ayuh !! Birrul Walidain..berbakti pada kedua ibu bapa..mari praktikkan :

senyum selalu..
berikan sentuhan..
menyahut / memanggil dengan kata nama mereka contoh : siswi..... jawab : ye IBU instead of ye sahaja..

selamat melobi !! yeah ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...