IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

17 Jul 2011

Paksa diri

paksa diri untuk melalui jalan yang sukar


Tidak semua akhwat adalah seorang yang peramah dan banyak mulut.

Tidak semua akhwat pandai memasak.

Tidak semua akhwat boleh memandu kereta walaupun sudah mempunyai lesen.

Tidak semua akhwat petah dalam menyampaikan pengisian atau tazkirah.

Tidak semua akhwat merupakan kaki SMS.

Sebagai seorang akhwat yang telah ditarbiyah dan memahami tuntutan dakwah, tidak semua perkara dia suka atau mampu dia lakukan. Setiap akhwat pasti ada kekurangan dalam sesuatu hal. Namun, ini bukan bermakna seorang akhwat perlu membiarkan kelemahan yang ada tanpa memaksa diri untuk melakukannya.

Berbuat dalam ringan atau berat

Dalam keadaan apa pun, kita mesti berbuat samada ia ringan atau berat. Samada kita suka atau tidak. Samada kita biasa atau tidak biasa.

“ Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun berat dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah agar kamu beruntung.” ( At-Taubah (9) : 41)

Kerana apa yang kita perlu lakukan bukanlah sesuatu yang tidak penting untuk dakwah, malah ia adalah sangat penting untuk memastikan objek dakwah boleh serasi dengan kita walau apa pun karakter kita.

Pendiam

Ada akhwat yang merupakan seorang yang pendiam. Jadi, sebagai seorang dai’e kita tidak boleh membiarkan sifat pendiam ini terus menerus dan menjadikan ia sebagai kelemahan. Objek dakwah sangat memerlukan dai’e yang peramah dan sentiasa bertanyakan hal-hal mereka. Pendiam hanya akan membuat mereka lari daripada kita dan membuatkan ukhwah menjadi hambar.

Memaksa diri untuk menjadi peramah menjadi satu kewajipan bagi para akhwat untuk menarik objek dakwah kepada tarbiyah. Kita tidak akan tahu perihal mereka dan segala apa yang berlaku pada mereka jika waktu ziarah pun kita masih mendiamkan diri dan tidak banyak bertanya. Mereka akan menganggap bahawa kita tidak lebih daripada hanya pemberi peringatan sahaja.

Bukankah salah satu cara dakwah yang berkesan adalah apabila kita mengetahui latar belakang objek dakwah tersebut? Maka paksalah diri untuk menjadi ramah supaya nanti mudah untuk kita mengetahui latar belakang mereka.

samada berat atau ringan, kita kena lakukan juga!


Tidak petah dalam menyampaikan

Terdapat juga akhwat yang tidak yakin kepada diri sendiri dalam menyampaikan. Maka, dia sentiasa mengelak jika disuruh mengisi taklim atau halaqah dengan alasan tidak bagus dalam menyampaikan. Mungkin juga ada dikalangan para akhwat yang takut untuk membina taklim atau halaqah kerana tidak pandai dan tergagap-gagap semasa mengisi.

Memaksa diri untuk menyampaikan semasa taklim atau halaqah akan menjadikan seorang akhwat itu semakin biasa dan semakin ‘seronok’ untuk menyampaikan walaupun pada awalnya penyampaian dia tidaklah sebaik mana.

Perkara yang sepatutnya menjadi nightmare bagi para akhwat kini menjadi mimpi indah jika terus dilatih dan dibiasakan.

Tidak pandai memasak

Memberi makanan hasil daripada air tangan kita adalah satu taktik untuk mengeratkan keterikatan hati antara dai’e dan objek dakwah. Mereka pasti akan merasa terharu jika terdapat orang yang sudi memasak khas untuknya. Memasak adalah keupayaan minimal seorang akhwat yang tidak mempunyai skil-skil yang terdapat di atas. Namun, bukan bermaksud untuk mengabaikan skil di atas.

Sekali lagi, memaksa diri adalah solusinya namun tidak diketepikan keikhlasan niat itu sendiri. Kalaupun tidak pandai memasak, paksalah diri untuk menjadi akhwat yang pandai memasak meskipun satu menu sahaja. Kita tidak mahu juga muka akhwat yang sama sahaja menjadi AJK makanan dalam setiap program. Agak memalukan jika sudah menjadi seorang akhwat, tapi tidak pandai memasak.

Tidak berani memandu

Sedikit kekesalan pada segelintir akhwat yang mempunyai lesen tetapi masih menjadi penakut untuk memandu kereta atau motor. Terdapat juga akhwat yang memilih-milih kereta manual atau kereta auto. Jalan sibuk atau jalan lengang. Kereta besar atau kereta kecil. Bukankah konsepnya sama sahaja iaitu memandu sebuah kenderaan yang mempunyai gear, brek dan pedal minyak? Cubalah memaksa diri anda untuk memandu kereta walau apapun kondisi kereta tersebut.

Paksalah diri untuk memandu dan jadilah seorang pemberani semasa berada di jalan raya. Kita tidak akan memperoleh pengalaman memandu selagi mana kita tidak mencuba dan sampai bila-bila kita akan hanya menjadi seorang yang pengecut. Pengecut dengan jalan yang sesak dan kenderaan yang besar.

Bagaimana jika kerja dakwah mendesak untuk kita memandu sedangkan hanya terdapat kereta manual sahaja padahal kita hanya tahu memandu kereta auto? Maka, sia-sia sahajalah lesen memandu yang kita ada kerana tidak mampu menyumbang sedikit pun untuk dakwah!

Bukan ‘kaki’ SMS

Siapa suka hendak menghabiskan masa untuk ber SMS kalau bukan kerana tuntuan dakwah menjadikan SMS sesuatu yang urgent. Ada akhwat memang tidak suka bermain SMS. Namun, untuk berkomunikasi dengan objek dakwah, SMS adalah metod yang paling utama kerana ada diantara mereka yang lebih suka meluahkan isi hati melalui SMS sahaja daripada face to face. Jika terdapat akhwat yang tidak berapa gemar berSMS sekalipun, tidak perlulah sampai waktu cuti panjang pun seorang akhwat tidak berSMS kepada objek dakwahnya. Apatah lagi untuk ber SMS seminggu sekali bertanya kabar atau memberi mesej-mesej yang berguna.

Apakah ukhwah yang didambakan hanyalah terhad semata-mata di taklim atau halaqah sahaja? Tidak mustahil mereka akan lari hanya kerana tidak merasakan care nya kita kepada mereka. Tidak salah jika mengucapkan kata-kata rinduan dan sayang kepada objek dakwah sebagai bukti kita menghargai mereka. Janganlah claim ini bukan style kita. Kalaupun bukan style kita, maka, jadikanlah ia sebagai style kita.

Juga diingatkan, arahan dakwah tidak kira masa. Selalulah memastikan handphone sentiasa bersama untuk kita sentiasa alert dengan apa yang perlu ditugaskan. Jadi, duhai akhwat, paksalah diri untuk suka ber SMS dengan mereka, walaupun hakikatnya anda bukanlah kaki SMS.

Penutup: Tiada apa yang mustahil

i'm possible or impossible?


Sebenarnya, untuk memperoleh sesuatu skil, perlu adanya sikap mencuba atau dengan kata lain, memaksa diri. Kita tidak akan dapat melakukan sesuatu sampai bila-bila jika kita hanya menjadi seorang yang tidak pernah memaksa diri untuk mencuba.

Sampai bilakah kita akan jadi seorang yang pendiam, tidak tahu menyampaikan, tidak berani memandu, tidak suka berSMS dan tidak pandai memasak jika kita tidak memaksa diri untuk berbuat perkara-perkara sebegini?

Paksalah diri kita untuk menjadi seorang yang peramah, pandai memasak, cekap memandu kenderaan dan suka berSMS dengan objek dakwah.

InsyaAllah, dakwah kita akan sedikit sebanyak berkembang jika kita cuba untuk memaksa memperbaiki diri  ke arah yang lebih baik dan menjadi akhwat yang serba boleh!

p/s: Semuanya bermula dengan paksaan!

14 teguran:

adeq berkata...

salam.
ana pendiam.
dan PERGH..pasal memasak tu pedih kot, tapi x apa ana anggap je ana pandai masak.masak nasi lepas, kira pandai la kan.x ada la BUTA sangat.so kalau x pandai masak bukan akhawat lah ek?hehe.

ana tidak berani memandu.
ana pun bukan KAKI sms mahupun mms.dan ana bukan kaki handphone mahupun handsfree.

InshaAllah ana akan paksa diri tp tolong jangan paksa ana.paksa boleh tp jangan meleret (banyak songeh lak).hehe.akhawat tolong paksa saya k.tapi kalau kena paksa nanti buat muka pulak.guane tu ~

Tanpa Nama berkata...

paksa..paksa..paksa diri...walupon mls sgt2...walaupun xyakin..walaupun takut xdpt buat yg terbaik...akhwat kan xbleh malas...akhwat perlu serba boleh...boley...

dr. mujahidah berkata...

adeq: bermula dengan diri kita. kalau kena paksa dari akhwat lain apa salahnya sebab kita yang tak nak.. sape suruh kan.. hehe

tanpa nama: macam kenal je sape ni. ayat pon boleh tau.. yela2.. jangan jadi pemaksa orang sudah.. awak kan akhwat serba boleh

Tanpa Nama berkata...

dr.mujahidah:saya akhwat yang serba kekurangan.masih lagi perlu belajar banyak perkara dan perbaikan perlu dilakukan terutamanya dari segi penyampaian.apa yang kamu tulis tu terkena kat batang idung sndri kot pasal xyakin dlm menyampaikan.huhu.. akhwat2 sekalian,paksalah saya, paksa dan paksa diri saya..

adeq berkata...

paksala saya dengan penuh kesopanan dan ketatasusilaan.hehehehehehe.
saya kan akhawat yang sensitip (la sangat)

Tanpa Nama berkata...

adeq:aik...pe kbo adeq???sensitip la sgt ye..lama x dgr cte kamu...hihihi...

alhanun Nur berkata...

paksaan yang membuahkan kefahaman insyaAllah.. yup, salah satu tarbiyah buat diri adalah dgn jalan PAKSA. sebb saya tidak akn bergerak if TIDAK DIPAKSA.huhu. tQ to akhawat y mengajar erti PAKSA diri. sape y nak sakit? sapa y nak sedih? sapa yang nak rasa terpaksa? tapi semua tu ada ganjarannya.. usah meletakkan diri kita dizon yang x bleh DIPAKSA, nanti akhirnya kita TERPAKSA buat apa yang tak sepatutnya..

keep it up ukht, teruskan menulis kerana ini jalan kebaikan..

sungguh! 'KETERPAKSAAN' ana melalui 'detik' itu yang membawa ana ke sini..

salam ukhuwah penuh rindu. (n_n)

adeq berkata...

ana kan akhawat yang sensitip...terhadap diri dan sekeliling (cheh).
sensitip dan memprihatinkan.

sapa ano nhe?awan nano ke.hehe biasala nak sambut menantu memang BZ sikit.

papehal mesej je inbox ana, lg seminggu ke dua minggu ke ana balas la.hehe.

Tanpa Nama berkata...

suka! setuju sgt2..tiada rela tanpa paksa.Itulah kepahitan yg mnis bila dtelan..=)

dr. mujahidah berkata...

adeq: penuh kesopanan dan ketatasusilaan adalah dengan cara lemah lembut dan hikmah. kalau degil,nak buat gane? gune kekerasan boleh? hehe

alhanun: insyaAllah

tanpa nama: ............

sYaMi-Satu Penjuru berkata...

sy tak pendiam, tapi malu dengan akhawat lain yg pendiam..tampak pendiam itu terlalu berisi.
Tak pendiam bukan tidak berisi, tapi entah mengapa, perasaan itu terlalu mengongkong diri, lantas rasa terlalu rendah dgn yg diam.

hanya berkeyakinan tinggi di kalangan para 'un'-pendiam. solutions? im trying to figure it out.

nice entry, jzkk=)

dr. mujahidah berkata...

syami: ana pun akan menghadapi masalah sama kalau akhwat tu pendiam, so ana pun akan pendiam. tapi, klu dia pendiam, kita la jadi peramah.. hehe

Fathinah berkata...

assalamualaikum ukhti.

kadang-kadang sudah paksa tapi masih tak berjaya.

bagaimana cara nak paksa diri? pasti ada sesuatu yang cukup kuat untuk kita paksakan diri kita kan?

syukran ukhti.

dr. mujahidah berkata...

sesuatu y cukup kuat utk kita paksa diri adalah memikirkan masalah umat dan perbaikan umat. insyaAllah ukhti . moga berjaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...