IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

19 Mei 2010

luahan hati seorang teman

( saya terpaksa posting juga)

maaf itu lebih baik

Dan orang-orang yang menahan kemarahan dan yang memaafkan kepada orang banyak dan Allah itu mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan," (ali-lmran: 134)

Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya ada seorang lelaki berkata: 

"Ya Rasulullah, sesungguhnya saya itu mempunyai beberapa orang kerabat, mereka saya hubungi - yakni dipereratkan ikatan kekeluargaannya, tetapi mereka memutuskannya, saya berbuat baik kepada mereka itu, tetapi mereka berbuat buruk pada saya, saya bersikap sabar kepada mereka itu, tetapi mereka menganggap bodoh mengenai sikap saya itu." Kemudian beliau s.a.w. bersabda: "Jikalau benar sebagaimana yang engkau katakan itu, maka seolah-olah mereka itu engkau beri makanan abu panas -yakni mereka mendapat dosa yang besar sekali. Dan engkau senantiasa disertai penolong dari Allah dalam menghadapi mereka itu selama engkau benar dalam keadaan sedemikian itu." 

(Riwayat Muslim)

~wahai orang yang beriman, berpegang teguhlah kamu pada tali Allah~

teman,
kita dah lama berkenalan,
selalu berjumpa tak kira malam atau siang,
personaliti aku pun kau dah faham,
aku ni bagaimana jenis orang.

teman,
aku punya banyak kelemahan,
kadang-kadang buat kau rasa bengang,
kadang-kadang suka berkata yang menyakitkan,
kadang-kadang punya buruk perlakuan.

teman,
aku pun ada perasaan,
aku pun ada mata nak pandang,
sejak hari tu kau pandang dan tengok aku semacam,
kalau tak puas hati, 
cepetlah berterus terang,
runsing aku tengok kau punya perubahan.

teman,
aku tahu aku banyak kesalahan,
takkan sampai macam tu sekali kau pulaukan,
aku cuba nak berbaik bila berdepan,
tapi kau pandang buat-buat tak paham,
seolah-olah kau tak pernah kenal aku sejak berkenalan.

teman,
kalau aku salah tolong tegurkan,
ni membisu tanpa sepatah perkataan,
kadang-kadang perbuatan kau tu menyakitkan,
aku tak sedar apa-apa pun kesilapan yang aku dah lakukan,
tiba-tiba kau datang terus beri hukuman,
terseksa jiwa, sakit tak tertahan.

teman,
aku ni suka tolong orang,
kalau susah mintak la aku ringankan beban,
ni semacam aku dah tak diperlukan,
semacam aku ni tunggul tepi jalan,
kau ingat aku tak ada hati dan perasaan,
tapi aku pendam,
sebab nak jaga persahabatan.

teman,
andai kau rasa puisi ini untuk kau renungkan,
syukur pada Allah kau sudah baca aku punya luahan,
moga ada perbaikan,
pada masa akan datang.
aku akan ubah mana kelemahan,


maafkan saya segala salah silap. lapangkanlah dada anda untuk menerima maaf dari saya.

6 teguran:

Tanpa Nama berkata...

ct..mntk maaf deh klo itah ada wat slh pape :) all the best exam

dr. mujahidah berkata...

insyaAllah itah.. all da best gak. hehe ;)

adeq berkata...

maafkan saya mengganggu perjalanan hidupmu..teruskan ~

adik berkata...

(SAHABAT)sape sahabat saya yek.teman?kawan? siapela tu.

sahabat aku rindu pdmu
dtglah hadir walau sesaat
aku disini dan mnunggu
diam tanpa dirimu
kembalilah...

p/s xd teman baik pn.dgn putih pn jadilah (kucing sapela tu).hehe tp k.yu n k.ain la sahabat iza sampai bebile ^_^

dr. mujahidah berkata...

adeq : ukhti, kamu tidak mengganggu hidupku

adik : ya, iza. you are my bestfrend

adeq berkata...

macam tu nak ganggu la..ha ha..la la la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...