IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

19 Jan 2011

Sejarah silam yang menyakitkan

tompok itu perlu dirawat dan diubat, jangan dibiarkan melarat

kita pasti punyai sejarah silam yang kalau boleh hanya kita yang tahu. Tapi kadang-kadang terpaksa kita cerita pada akhwat atau mad’u untuk di jadikan ibrah (pengajaran) dan peringatan.

Ini bukan sejarah yang biasa. Tapi luar biasa. Sejarah jahiliyyah kita terutamanya sejarah cinta kita. Wah.. siapa yang bertuah sahaja yang akan tahu.

Di zaman jahiliyah

Kebanyakan akhwat sebelum ditarbiyah, mereka pernah ber’couple’ atau berkawan baik dengan seorang lelaki ataupun dengan kata lain mendekati ZINA. Lelaki itulah yang mengetuk hatinya saat dia memerlukan kasih sayang dan perhatian di zaman remajanya. Tika melihat, kawan-kawan sekelilingnya juga punya seorang lelaki untuk meluahkan perasaan dan berkongsi suka duka.

Mengapa kita terjebak dalam kancah ini? Mungkin sebab kita tak faham atau kita silap faham tentang zina ini. Memahami ayat 33:21 itu dengan erti kata kita dilarang berzina sahaja. Tapi hakikatnya, ayat itu menunjukkan larangan Allah mendekati segala apa yang boleh menjerumus pada zina.

Sehingga kita ditarbiyah, kita baru memahami hakikat zina yang sebenarnya. Dan saat itu juga kita merasakan perlunya kita memutuskan hubungan dengan lelaki itu. walaupun perit dan menangis beberapa hari, namun itulah dosa besar yang perlu kita tinggalkan kerana dosa itu pasti akan menghalang proses tarbiyah. Sesungguhnya meninggalkan jahiliyah yang kita sangat sayang adalah amat perit. Benar kan? Tapi insyaAllah dalam keperitan itu akan ada kemanisan akhirnya. Itulah pentingnya kebersamaan kita dengan akhwat agar kita tak terjatuh ke lubang yang sama dua kali.

Rahsia yang perlu disimpan

bersedia dengan iman sebelum bermula kerana takut terbenam di tengah lautan



Dulu, kita bukan sahaja couple. Tapi mesti banyak lagi karat-karat jahiliyah yang kita lakukan dulu. Memang bagus kalau diceritakan untuk dijadikan ibrah terutamanya untuk mad’u kita. Tapi usahlah terlalu detail. Cukuplah untuk mereka mengambil pengajaran agar tidak terjebak ke kancah yang sama seperti kita pernah lalui. Kejahatan itu jangan diterangkan secara mendalam dan terperinci. Namun, kebaikan itu terangkanlah secara seluruhnya berserta dengan nikmatnya. Kerana kita mudah mengikut kejahatan berbanding kebaikan.

Jika difikirkan, apalah pentingnya menceritakan kisah silam yang buruk kepada orang lain jika bukan bertujuan memperingat. Besar kemungkinan, boleh mendatangkan dosa pula kerana kita mungkin akan terasa ‘ter’bangga dengan kelakuan bebas kita dahulu. Bangga kerana walaupun kini sudah baik, tapi berpeluang merasa jahat ber’couple’, menunggang motor dengan lelaki ajnabi, menjadi perempuan rebutan di sekolah, ratu shopping complex, dan pakar menambat hati lelaki.


kita sepatutnya bersyukur kerana Allah telah menutup aib dan dosa kita selama ini. Namun, takkan kita hendak mengaibkan diri kita pula dihadapan orang dengan sewenang-wenangnya? moga Allah terus menutup aib diri kita samada di dunia atau akhirat.

Bersedia menerima apa yang bakal berlaku

Pernah dengar tentang ada lelaki yang sanggup menunggu kita? Atau lelaki yang akan datang meminang kita bila dia telah bersedia? Atau mungkin lebih dahsyat, datang rumah merisik kita. Itu mungkin berlaku. Dan buat akhwat yang sudah di tarbiyah, bersedialah dengan apa yang akan terjadi kelak. Mungkin, kita akan di uji dengan sms/call/emel yang tiba-tiba datang dari seorang yang kita sangat kenal. Atau mungkin kita diletakkan sekelas atau satu universiti dengan lelaki itu. saat itu iman kita akan diuji. Mahu terus menjaga dan berpegang dengan prinsip atau tewas jika diganggu semula. Itulah ujian keimanan yang Allah beri untuk menguji sejauh mana tahap tarbiyah kita dan tahap perbaikan yang telah kita lakukan.

Itu dari pihak lelaki itu. bagaimana pula dari pihak kita? Kadang-kadang kita pasti akan teringat lelaki itu yang dulu pernah memikat hati kita. Dan bisikan syaitan pasti akan terus menuju ke titik kelemahan kita. Bila melihat si dia online, jari jemari kadang-kadang mahu ber’chatting’ sebentar. Atau bila terjumpa FB si dia, mungkin jari jemari mahu menyelidik profile nya, gambar-gambar nya dan di mana dia sekarang. Mungkin juga kita akan memanfaatkan jaringan internet untuk cuba mencari blognya atau apa sahaja yang berkaitannya.

Ukhti, bertarunglah dengan keadaan itu. kuatkan iman anda untuk menghadapi kemungkinan yang bakal datang. Janganlah kita terjebak dengan kancah zina dua kali. Kalau bukan kerana kondisi iman kita yang terjaga, mungkin kita akan ber’couple’ semula dengan si dia walaupun sudah tahu.

Sejarah itu satu pengajaran


sejarah yang kita lalui dahulu adalah satu pengajaran buat kita. Saidina Umar Al Khatab pernah mengatakan bahawa jika seseorang itu hebat di zaman jahiliyyahnya, maka pasti dia akan hebat di zaman keislamannya( tarbiyahnya).


maka, buktikan kata-kata itu. jadikan apa yang kita lalui itu sebagai booster untuk kita menjadi muslim yang lebih baik hari ini.


sejarah bukan untuk diratapi tapi di ambil pengajarannya!

p/s: teruskan hidup dan tinggalkan masa silam itu.


* posting yang banyak pada bulan ini bukan kerana saya rajin menghabiskan masa menulis, namun ia adalah posting yang lepas semasa saya berehat dari berblogging. sekian.

7 teguran:

adik berkata...

maaf tuk berpisah..hehe

ezan sahizzah berkata...

bila melihat gmbr si dia, mungkin kita akan menangis hiba dan rindu kenangan itu...

tunggu sehingga tiba detik...

kita mampu ketawa kepada diri kerana kebodohan lalu.

cinta ini hanya untukMu.

Kang Saiful berkata...

BIla terkenang dengan dia....??

wah sayang ana tidak punya kenangan...
dan tidak punya si dia untuk di kenang...

Tanpa Nama berkata...

salam.

sekadar cdgn. sy rsa, better jika nti tambah 'share fb button' kat tiap2 artikel.
insyaAllah, akn mmudahkn lg utk urusan pnyebarluasan artikel2 tulisan nti.

bleh rujuk: http://www.bloggerplugins.org/2009/10/facebook-share-count-button-blogger.html

wallahu'alam

dr. mujahidah berkata...

slm. jzkk atas cdangan. tp ana tiada FB dan tak reti nk setting semua2 ni. jika mahu mmbantu, emel ana.

Tanpa Nama berkata...

maaf, bru sdar reply.

utk letak pluggin fb tu, xperlu ada fb pn xpe. mmg xde kperluan utk buka fb pn.

buka link yg sy bg kat atas. then, pilih jenis 'fb share button' yg nti mahukan. kmudian, follow step2 dia.

sy mahu terang mlalui emel sukar. sy rsa step2 yg dia bg dh agk jelas jga. cma, klu nti xdpt jga, crilah bntuan ssiapa yg bleh mmbntu.

Tanpa Nama berkata...

artikel ini sgt terkena dgn saya. setelah lama x berhubung tbe2 si dia kembali menyapa. apa harus saya buat?langsung xbleh message atau bgaimana?ke harus bertegas kalau bermessage?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...