IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

9 Jan 2011

puisi: akhwat adalah sahabatku

oleh: adik
dia adalah sahabatku kini. umur bukan penghalang kami bersahabat!

Duhai akhwat, kita sering disibukkan dengan lalu lintas kehidupan bahawa kita adalah bersaudara. mari kita langkah bersama, setapak demi setapak untuk menanamkan benih persaudaraan di hati kita. jangan adapun kebencian di hati kita. jangan pernah ada saling mendengki dan memusuhi. apakah kita ini hidup hanya untuk itu?

meskipun kita berbeda, apakah bermakna persaudaraan kita juga perlu membedakan antara kita? setelah segalanya kita lalui bersama, begini caranya kita mengakhirkannya? kita ini saudara akhwatku. mengapa begitu murah nilai ukhwah kita dan begitu remeh kita membalasnya?

makanya, ayuh. mari kita sama-sama bina gerbang ukhwah itu. ayuh kita sebarkan ukhwah.
~ dr.mujahidah~





Bagai baru semalam dia disisiku
Menghulurkan tangan membawa ku ke daerah  baru
Bagai semalam dia  berdiri disini
Mengajakku berdiri mengangkat takbir  bersama
Bagai semalam dia mengukir senyuman
Berjalan bersamaku melewati hari-hari yang baru
Bagai  semalam dia memimpinku
Membimbingku agar hatiku tetap utuh dalam jalan dakwah  ini

 Kini hati kita sama ukhti
Berdiri bersatu menjulang panji yang satu
Ku akur  dahulunya  pandangan kita jauh berbeza
Tidak kau lelah mengajakku untuk merubah
Meskipun ada ketika aku berkeras  menegakkan yang salah
Ku tahu dalam diam air mata itu menitis
Kerana  tanpa  sengaja ku  melihat mata itu basah kemerahan
Tangis itu bukan tangis lemah 
Tangis itu tangis kekuatan tiada beralah
Kerana kau sendiri tahu kau perlu tabah

Sahabat laluku…
Jangan pernah bertanya kemana diriku dahulu
Kerana tidak sanggup ku renung kembali diriku yang lalu
Hanyut dengan buaian dunia yang  merugikan sisa hidupku
Merasakan kekosongan sehingga cahaya menerpa
Ketahuilah sahabat kita tidak selamanya disini
Ayuh kita sama-sama berpimpin kearah redhaNya bersama
Kerana aku tidak mahu  cuma aku yang merasakan indahnya hari ini

Sahabat baru ku…
Kalian juga sedang merasakn apa yang aku rasa bukan?
Kita semua pada mulanya sama sahaja
Sehingga hati kita terpanggil menidakkan kejahilan
Mengenal erti hidup bukanlah sekadar percuma
Sehingga hati-hati kita bersatu membawa matlamat yang sama
Biarpun perit yang dirasa lelah tiada sama sekali
Kerana kita adalah antara khalifah yang menyampaikan
Haruskah gentar dengan tomahan

Sahabat laluku….
Kini kalian sudah ketahui untuk apa kita berdiri disini
Mula berpegang pada  prinsip yang satu
Beralah tidak,berundur jauh sekali
Bawalah sahabat lalumu juga bersama
Jangan biarkan mereka kesejukan
Bersama kehangatan berjihad kerana DIA yang  SATU
Agar laungan TAKBIR bertebaran di serata

Sahabat –sahabatku..
Mereka kini bersama kita
Hendaklah kalian saling tolong menolong dan saling mengingatkan
Kerana mereka sedang sangat memerlukan
Berkasih sayanglah kalian jangan biarkan mereka berasa sendirian
Supaya mereka tahu berkasih keranaNya itu yang terindah
Jalan ini masih panjang sahabat-sahabatku
Walaupun suatu hari nanti mereka terpaksa sendirian
Hati mereka teguh mengatakan hidup mati semata keranaNya


p/s: ku coret berdasarkan pemerhatian insan sekeliling.

9 teguran:

adeq berkata...

oh adik punya puisi ulasan oleh kakak nya.bagus3.

ye saya akui kamu berdua sahabatku walau seorang kakak walau seorang adik.kalian tetap sahabatku.sekali akhwat selamanya akhawat ~

Kang Saiful berkata...

Jangan lelah menulis ya tulisannya bagus bagus...

shymushah berkata...

salam..
nice entry..n kite sgt suke part ni..rase mcm betul sangat..sometimes sahabat kite terus diam n xfollow up..but its ok..mungkin mereka ade urusan yg lebih penting..mmmm..but itu bukan 1 alasan utk kite terus istiqamah dgn apa yg kite buat..I am right? =)
Sahabat –sahabatku..
Mereka kini bersama kita
Hendaklah kalian saling tolong menolong dan saling mengingatkan
Kerana mereka sedang sangat memerlukan
Berkasih sayanglah kalian jangan biarkan mereka berasa sendirian
Supaya mereka tahu berkasih keranaNya itu yang terindah

FRESHIE berkata...

huhu. saya jage mula merasai benih-benih cinta terhadap akhwat mulai tumbuh. semalam, tempatya di masjid negeri shah alam. shh..ini adalah rahsia

dr. mujahidah berkata...

adeq: kamu sahabatku
kang saiful: insyaAllah akan terus menulis lagi
shymushah: you are right
FRESHIE: kak.. tak ajak ana pon..

FRESHIE berkata...

alamak. tu kene tanye mas'ulah

.:: نورحبيب ::. berkata...

tmbhan kepada fresie..rasa dh jemput tp kelantan kan sekolah hari ahad. x kn dr mujahidah nak ponteng sekolah!! hehe..

insyaAllah next prog klu x start hari ahad kitaorg jemput!!

bace puisi akak kt atas tu, huhh..meresap di hati..

mga kita terus tsabat di atas jalanNYA, insyaAllah

adik berkata...

salam..
adeq ; kamu shbtku jg fillah

shymushah berkata...

dr.mujahidah: terima kasih faham kite..hee =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...