IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

14 Sep 2010

usah mengharap pada orang lain!

keharuman yang membahagiakan


Bergaul dan berjumpa dengan orang-orang yang matang dari medan yang berlainan jarang sekali untuk diperolehi. melainkan mungkin hanya dengan chatting dan sms. berjumpa pada orang-orang yang sudah dewasa wataknya dan bergaul dengan mereka membuat kita akan berfikir lebih jauh.

mendengar luahan mereka dan masalah mereka menjadikan kita akan semakin matang juga. kerana setiap apa yang berlaku dalam kehidupan orang lain, mungkin satu hari akan berlaku pada kehidupan kita. samada lambat atau cepat. itu tidak mustahil. bila-bila sahaja kita juga akan terkena.

persahabatan itu indah

sayangilah sahabat kamu sederhana mungkin, kerana kelak dia akan menjadi orang yang kamu benci.

ramai manusia akan binasa kerana persahabatan. ramai juga manusia akan menjadi lebih baik kerana persahabatan. kerana sahabat kita adalah orang yang paling rapat dengan kita selain dari family kita sendiri. dia adalah ibarat ibu atau bapa kita di kampus. dialah yang akan mencorakkan kita. samada kita menjadi kain sutera yang cantik atau menjadi kain buruk yang busuk dan kotor.

tidak dinafikan, persahabatan itu memang indah. sangat indah. hanya orang yang betul-betul menghargai sahaja akan merasakan perasaan yang sebegitu. wujudnya sahabat kita disisi adalah saat paling bahagia. sama-sama berkongsi rasa. apabila dia gembira, kita turut gembira. apabila dia sedih, kita turut bersedih. dan apabila dia menangis, kita juga menangis. apabila dia susah, kita turut susah.

namun langit tak semua cerah

apabila sahabat hadir, kehadirannya kita tidak hargai. mengabaikan dia seolah kita akan berjumpa lagi kemudian hari. kita sakiti hati mereka dengan perlakuan kita yang tidak menyenangkan. kita tinggalkan dia. kita marahi dia. dan bila kita kehilangannya, kita merasa sesuatu yang hilang. yang tidak lengkap dalam kehidupan kita. 
maafkan aku sahabat kerana berbuat begitu...

kau mengajar untuk dewasa


tangisan kerana sahabat kadang-kadang adalah satu yang merugikan. dan kadang-kadang satu kemanisan. pernah beberapa kali saya menangis kerana sahabat sehingga bengkak mata. pernah juga saya lari dari kampus kerana sahabat. pernah juga saya tidak mahu balik bilik kerana seorang sahabat. dan pernah juga tidak hadir ke kuliah kerana seorang sahabat.

tapi itulah sebenarnya satu kemanisan. saya tidak tahu mengapa. tapi kerana saya mencintainya kerana Allah. sungguh... saya berusaha untuk mencintainya kerana Allah.
satu kerugian juga kerana kita menangis kerana sahabat kita melebihi kita menangis kerana Allah.

“Teman-teman akrab pada hari itu (hari kiamat) akan saling bermusuhan kecuali orang-orang yang bertakwa.” (Az Zukhruf: 67).

bekal 'kekuatan' itu penting

menghargai seorang sahabat, adalah perkara yang paling sukar kerana untuk menghargai mereka, kita perlukan kekuatan ruhiyah. untuk menghargai mereka, kita perlukan kekuatan perasaan. untuk menghargai mereka, kita perlukan segala kekuatan dalam diri.

disakiti oleh sahabat itu lumrah. kita pasti akan disakiti. mungkin setiap hari. pastinya kekuatan ruhiyah dan perasaan adalah bekalan untuk para sahabat setia di luar sana. kerana itulah benteng agar kita tidak terus lemah. kerana apa? kerana kita sentiasa menganggap bahawa Allah itulah sebenarnya 'sahabat setia' kita. 

dan kita akan terus bermuhasabah bahawa :

" mereka itu semua pinjaman dari Allah"

kehilangan mereka tak menjejaskan reputasi kita. kehilangan mereka berangkali tak menjejaskan seluruh kehidupan kita. kerana kita masih lagi kuat berdiri tanpa dia. dan Allah lah segala-galanya.

usah mengharap

pesananku, usah mengharap pada orang lain/sahabat. kerana jika kamu mengharap pada mereka, bila kamu kehilangannya kamu tak mampu untuk berdiri sepenuhnya.

usah mengharap pada sahabat, kerana bila dia tidak merealisasikan kehendak kamu pada dia, kamu akan menyalahinya.

usah mengharap pada sahabat, bila dia tidak memahami perasaanmu, kamu menangis kerana disakiti hati olehnya.

usah mengharap pada sahabat, bila dia tidak menunaikan janjinya, kamu mengutuknya.

usah mengaharap pada orang lain, dia bukanlah segala-galanya.

usah mengharap pada orang lain, kerana Allah lah yang patut segala apa yang diharapkan.

masih lagi ramai sahabat di sekelilingmu

jika kita kehilangan dia sekalipun, kita masih lagi ada sahabat di sekeliling kita. meskipun tidak sama sepenuhnya. tapi, kita masih lagi tetap ada sahabat. kita masih lagi bukan keseorangan.

' Allah mengantikan yang dengan yang lebih baik dari apa yang telah diambil dari kita"

percaya dan yakinlah. sesuatu keajaiban mungkin berlaku. berdoalah agar Allah mengurniakan sahabat yang lebih baik pada kita.

dan pada saya akhwatlah sahabat baik saya sehingga ke syurga. meskipun ada yang saya tak pernah bertemu seperti ekada ika dan jamilah ataupun siswi a.k.a ukhtimu sayang ( jumpa skali je).

sahabat dan dakwah, tak dapat dipisahkan

cinta saya pada kalian semua hanyalah Allah yang tahu..

p/s: maaf kalau saya tak menjadi sahabat yang baik kerana keprihatinan saya pada kamu semua amatlah kurang. jadi, terimalah saya seadanya dan saya akan terima kamu seadanya.

2 teguran:

adik berkata...

sahabt mgapa kau pergi tggal aku sendiri.sahabat ingtlah kau selalau jadi y terbaik..walau kau x disini..usai mata ni dbuka awal pagi mntp bait2 kata enti..trharu mmbcnya T_T tmekasih krn mnjd shbt yg baik..wlaupn ana adik enti,enti jg shbt ana..

Tanpa Nama berkata...

sahabat yg baik bkn sntiasa mmbenarkan tetapi yg mmbwa kepada kbenaran...post yg mnarik..yup..trasa manisnya ukhuwah walau tidak pernah ketemu sama kamu.insyallah,esk saya datang umah kamu ye.sayang kamu kerana ALLAH.(ekada ika)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...