Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

24 Ogo 2010

dakwah fardhiyah



di suatu petang yang indah..


" apa yang meneybabkan antunna join tarbiyah ni?"


mereka berempat masing-masing terkedu. teringat di awal mereka ditarbiyah. ada yang berfikir panjang.
macam mana ya?


nora menjawab. " sebab ada kak senior tu selalu ajar masa lab. kenal then dia ajak taalim"


ati pula kata sebab yang dekati dia adalah kawan dia sendiri yang dia kenal dan rapat.


rai pula macam mana?
masih terkebil-kebil. dia berfikir sejenak. memikirkan bagaimana dia boleh tersentuh dengan tarbiyah. padahal dialah pemula yang memulakan dakwah di situ.


**********
cerita Rai agak complicated. sebab tu Rai tak suka cerita kat orang bagaimana rai di tarbiyah. mungkin sebab malu.


sejak masuk di usm, kak Y selalu sahaja datang melawat rai di usm. walaupun dia belajar jauh, dia sanggup ambil cuti hujung minggu datang untuk melawat rai.


dulu, masa sekolah. rai pernah ikut taalim di bawah kak Y. banyak-banyak kakak yang buat taalim dulu, rai paling rapat dengan kak Y. entah, mungkin kak Y selalu layan kerenah rai hingga ada juga kawan-kawan rai cakap rai tak sopan. yela, selamba mintak bawa pisang goreng bila datang sekolah buat taklim dan selamba je basahkan buku tazkirah kak Y tanpa minta maaf.


rai memang minat pisang goreng. dan rai ni memang jenis tak suka minta maaf. itu sikap buruk rai dulu. EGO..


hubungan dengan kak Y selepas sekolah berlalu begitu je. bila fikir semula, rai sangat menyesal sebab tak ikut cakap kak Y. benda tu dah lama berlalu. yela, kak Y suruh masuk matrik N9 atau matrik perak, tapi rai berdegil nak masuk matrik johor sebab dekat dengan rumah. maka, terputuslah tarbiyah dan rai mula menjauhi kak Y ( sehingga delete nombor phone dan call/ meseg tak balas) sebab kawan-kawan cerita tak elok tentang kak Y dan tarbiyah. tapi sebenarnya itu tak benar pun. 


masa tu rai tak faham. semuanya Allah atur terbaik untuk rai. rai tak boleh merasa marah dan menolak takdir Allah.
*********


rai selesa dengan kak Y. bila kak Y datang usm pasti kak Y tetap teruskan taklim walaupun rai sorang je datang. rai rasa dakwah fardhiyah kak Y berkesan sehingga rai sanggup kehilangan kakak-kakak lain kerana kak Y. rai sanggup memilih tarbiyah yang dibawakan oleh kak Y walaupun rai tahu selepas ini, rai kena bergerak seorang di medan tu dan perlu mendapatkan tarbiyah jauh beribu batu di terengganu.


di waktu cuti bila di rumah, kak Y sanggup call rai berjam-jam untuk taklim dan pengisian. kak Y memang minat bercerita. rai tsiqah dengan kak Y sebab kak Y tak pernah berselindung. dia percaya rai memang boleh simpan rahsia.




************

Rai berfikir lagi dan lagi. cara dakwah fardhiyah yang dilakukan oleh kak Y lain sebab kak Y duduk bukan sama blok pun dengan rai, bukan sama U pun. tapi bagaimana hubungan jauh tu boleh jadi amat rapat sekali? 


" dakwah antunna tak menjadi sebab kurang dakwah fardhiyah!"


rai dakwah main hentam-hentam je dulu. rai tak di ajar pun sedetail begini. mungkin sebab rai kurang membaca. bila rai banyak berinteraksi dengan akhwat luar, rai rasa banyak benda rai tak tahu walaupun rai dah hampir 2 tahun ditarbiyah.


itu rai dulu. rai sekarang lain.


rai sedar. rai banyak silap dengan kakak-kakak senior dan kawan-kawan yang tak sependapat dengan rai. bila mereka rasa cara dakwah mereka terbaik, kenapa mesti rai nak tegur-tegur dan komplen pada mereka semua. itu cara mereka. rai yakin cara dakwah yang rai buat, cara yang terbaik. rai tak boleh ikut diorang. kami tak sepahaman. dan kami berlainan management.


maka, berlapang dada jelah..


*************


prime time rai tinggal setahun je lagi. bila tahun seterusnya rai sangat buzy ( orang kata). so, rai kena sehabis mungkin untuk mencari sebanyak mana orang ditarbiyah agar memahami  dakwah itu milik semua. bukan hanya bila ada jawatan, bukan hanya bila ada masa lapang atau buka hanya bila nak buat, buat. bila rasa tak nak buat, sudah..


selepas buat eksperimen, rai yakin bahawa dengan dakwah fardhiyah, ramai yang akan mampu berubah.


kekuatan ukhwah mengatasi segalanya.




rai yakin, rai akan berjaya dalam eksperimen ni.


doakan rai..


p/s : .........

1 teguran:

adeq berkata...

semoga hipotesis tidak ditolak Rai ~

semoga gencar bersama..salam ukhwah penghubung mahabbah ..

chaiyok !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...