IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

13 Apr 2010

kenapa kita ditarbiyah?



'ukhti, kenapa kita ditarbiyah?'


'ukhti, kenapa kita kena ikut halaqah?'


'ukhti, kenapa kita kena buat taalim?'


'ukhti, kenapa kita mesti turun program? program luar pulak tu, jauh beribu batu, tambang bas pun mahal.'


' ukhti, kenapa kita kena ziarah dan silaturrahim?'


kalau nak tarbiyah, sampai macam ini sekali ke tugas kita?


ana tak larat la, ana tak mampu la.


***********************************************

itulah sebenarnya tujuan kita ditarbiyah. ia menuntut pengorbanan. beginikah hasil orang yang ditarbiyah kalau tidak mampu berkorban?


lihat sorang akhwat ni, sanggup jalan kaki untuk pergi ke halaqah, padahal tak sampai sebulan dia ditarbiyah.


kita pula? sejauh mana pengorbanan kita?


masa, wang ringgit, jiwa, kesenangan,. tarbiyah mengajar kita hidup susah.
tidak bersenang lenang. punyai masa rehat, enjoy dengan kawan sentiasa,


kita tak sama dengan mereka.


kita perlu berharaki. bergerak. kita tak boleh penting kan diri. tarbiyah bukan untuk kita sahaja. tarbiyah untuk semua. kita perlu mentarbiyah orang lain.


kita perlu berlumba-lumba nak dapatkan ganjaran besar dari Allah.


apa erti tarbiyah kalau kita tak sanggup nak berkorban?


keluar saja halaqah. keluar saja tarbiyah. tarbiyah tak perlukan orang manja. dan tarbiyah tak perlukan kamu.


bye.. bye..


p/s : tengoklah sejauh mana hasil tarbiyah dalam diri kita.

3 teguran:

satuKALIMAH berkata...

Salam ukht..

Afwan, gambar band of akhwat tu ana yang design. Bukan akhwat UKM..kesian kat diorg, kalau gambar tu lawa tak pe la.. (^_^)

mujahidah88 berkata...

afwan.. ok..

adeq berkata...

akhwat Ukm buat lawa sikit..kami punya warna hitam..tapi an x suka !! sebab -peribadi- ha ha...orang2 dalam tu semua sudah meninggalkan kapal ini..ta ta..... bawak la sekali gambar kome tu..tapi yang design akhwat lain..ces !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...