Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

8 Apr 2010

Kamu ini, mengambil teguran itu bagaimana ha?


penulis : hilal asyraf ( sini )
edit sket : mujahidah88
Bila satu teguran keluar, akan ada tiga jenis kumpulan.
Pertama, kumpulan yang akan menerima teguran itu. Kalau mereka berada bukan di tempat pesalah pun, mereka akan mendengar teguran itu dan mengambil khasiatnya.


Kedua, kumpulan yang tak kisah langsung. Macam tak dapat teguran sahaja gayanya. Dia tak peduli pun teguran-teguran ini.
Ketiga, kumpulan yang akan membaling teguran tu ke arah lain dan menyalahkan si penegur pula. Contoh, teguran diberikan kepada pengawas, kemudian pengawas berkata: “Ala, pelajar biasa tu lagi teruk. Kenapa tak tegur mereka dahulu?”
Saya sekarang ini fokus kepada kumpulan ketiga.
Kamu ini, mengambil teguran itu bagaimana ha?
Peringatan itu baik untuk orang mu’min
Allah SWT menggesa orang-orang yang beriman untuk sentiasa menyebarkan peringatan. Tidak kira dalam bentuk apa sekali pun selagi mana caranya masih berada di dalam lingkungan syara’.
Allah SWT berfirman: “Dan berikanlah peringatan, sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk orang yang beriman” Surah Adz-Dzariyat ayat 55.
Maka sebagai orang yang beriman, sepatutnya dia terbuka dengan teguran. Memandang kepada teguran itu sebagai satu penambah baikan untuk dirinya. Walaupun teguran itu mungkin bukan menuju kepada dirinya. Tambah pula kalau tepat menuju kepada dirinya.
Jika kita orang yang beriman, setiap teguran pasti mempunyai manfaatnya.
Bila teguran datang…
Bila teguran datang, muncul menyentuh diri kita, maka hendaklah kita bertenang dan melihat teguran itu. Memandang teguran itu pertama sekali pada diri kita. Apakah benar teguran yang dilontarkan? Jika benar bagaimanakah yang sepatutnya kita lakukan? Buat bodoh? Nak terasa? Atau menerima teguran dengan rendah hati dan bergerak melakukan perubahan?
Kita memilih untuk membuktikan keimanan kita. Jika kita beriman, teguran itu akan menjadi satu manfaat kepada kita.
Kalau teguran itu bukan untuk kita, tidak terkena pun pada kita, orang yang tegur tu salah ‘parking’ pula tegurannya pada kita. Maka apakah yang patut kita lakukan? Adakah buat bodoh? Melenting? Hentam-hentam penegur? Atau kita akan mengambil manfaat daripada teguran yang silap ‘parking’ itu?
Kita memilih untuk membuktikan keimanan kita. Jika kita beriman, maka teguran itu walaupun salah ‘parking’, ia semestinya masih memberikan manfaat kepada kita.
Percayalah, Allah tak akan biar si penegur itu salah ‘parking’ tegurannya pada kita sia-sia sahaja. Mesti ada hikmahnya yang mendalam.
Penutup: Kita terbuka dengan teguran. Kalau bukan, rilek-rilek sudeh
Bila orang menegur, kita lihat dulu tegurannya. Memang bukan semua teguran kita terima. Tapi tak perlu kita bising pun kalau tegura itu bukan patutnya diberikan pada kita. Mungkin kalau kita ni ditegur jangan mencuri sedangkan kita tidak mencuri, dan teguran sebagai pencuri itu boleh menjatuhkan maruah kita, bolehlah kita bangun dan berkata: “Enta dah silap ni kut, ana tak mencuri. Tapi teguran enta tu baguslah”
Apa salahnya? Tapi kalau tak bersangkut paut dengan maruah, kalau tersilap pun apa kurangnya kita diamkan dan mengambil manfaat?
Tambahan kalau teguran itu memang kena pada batang hidung kita.
Kenapa pula hendak menghalakan teguran itu, membaling teguran itu pada orang lain pula?
Bagaimana agaknya kita hendak mengambil pengajaran?
p/s : ana menyanyangi antunna kerana Allah

0 teguran:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...