IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

20 Dis 2009

.: sabar itu sangat cantik



alhamdulillah..
masih diberi nafas. menggunakan sepenuhnya nikmat ini utk hidup. hidup y selalu persediaan utk mati. kerana mati itu lah utk hidup dalam alam kekal abadi. mati y merupakan permulaan utk hidup.

baru2 ini, mungkin banyak y saya dengar tentang lantunan y keluar dari bibir sahabat tentang sabar. saya cuba tanamkan dalam diri saya sifat sabar. apatah lagi bila berdepan dengan sesuatu samada mutorobbi, madu' atau sesiapa sahaja.

S A B A R itu sangat cantik. apa y cantiknya. sakit dada ini kadang2 bila bersabar. tapi cuba di ambil sebagai satu hikmah. terkenang kata2 seorang sahabat,

' pertolongan Allah itu datang apabila kita sabar'

bila di belek quran, saya cuba mentadabbur surah al-baqarah ayat 45;
' dan mohonlah pertolongan Allah dengan sabar dan solat'

baru2 ini, terima mesej dari seorang madu' tentang resultnya y tak begitu memberansangkan. result y tak begitu menggembirakan bagi seorang ibu dan abah. apatah lagi y boleh menghancurkan semangat seorang muslim. y bisa melunturkan dengan sekelip mata. saya cuba memberi solusi masalah nya dengan hanya ungkapan SABAR.

ukhti fillah,
meskipun kita sudah fail/ gagal dalam peperiksaan beberapa kali, sungguh walaupun telah berusaha sangat keras dan deras, masakan Allah membiarkan usaha kita itu? masakan Allah mensia2 kannya. masakan Allah tidak sayang kamu? masakan kamu memarahi Allah kerana Allah tak menkabulkan doa kamu? oh.. tidak. tidak sama sekali. Allah sangat sayangkan kamu jika kamu sabar. adakah disebabkan musibah y beru beberapa kali ini kamu sudah melupakan nikmat y melimpah ruah y Allah kurniakan. lupakan kamu wahai ukhti?

tak bolehkah kita bersabar? orang y cepat marah dan cepat beremosi itu kurang sabar.  ya, kerana kurang sabar. apatah lagi bila mana kita sebagai seorang doktor atau seorang guru y sememamngnya berinteraksi dengan manusia memerlukan komitmen sabar y tinggi.

ukhti fillah,
sabar lah ukhti. di situ Allah mahu menguji sejauh mana kesabaran kita. sabarlah sedikit. bagaimana bila mana kita di alam kanak2, boleh saja kita sabar dalam meniarap, mengengsot, merangkak, berjalan dan akhirnya berlari. bukankah itu perlu bersabar juga? jadi, mengapa sekarang kita jadi kurang sabar? mengapa kita slalu saja mengikut emosional tanpa fikir rasional. ? fikir2 kan ukhti. kurangkan marah, kurangkan beremosi selalu. belajarlah bersabar. ingatlah, mohonlah pertolongan Allah dengan bersabar.

wallahualam'

p/s : cuba bersabar dengan sikap sesetengah orang

4 teguran:

adik berkata...

k.yu..sakit dada bila x sabarkn..huhu

ukhtimu berkata...

kalau saya mahu cuba bersabar..saya akan diaaaaaam sahaja..membisukan bicara..dan dalam hati ku cuba mengecaskan aliran ion3 positif..moga tertolak semua cas3 negatif..dan luarannya ku cuba untuk senyum....................

senyumlah..senyumlah..ahai cek mek molek..

senyum itu menampakkan kemolekan peribadi ~

=]

mujahidah88 berkata...

bersabar.. sabar.. sabar ukhti...
salah satu cara nya adalah melemparkan senyuman.. dan juga bersangka baik..

Tanpa Nama berkata...

sabar mmg tersangat indah...
namun, pyah utk mndapat sabar...
mohon kpd Allah semoga kita tergolong dlm kalangan org2 yg sabar..
insyaAllah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...