Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

30 Nov 2009

.: saya tak nak nikah?

maha suci Allah. sesungguhnya Allah menciptakan setiap benda itu berpasang-pasangan. sebagaimana firman Allah,

'Maha suci Allah yang menjadikan kejadian semua berpasangan dari sesuatu yang tumbuh di bumi, dari mereka (manusia) dan dari sesuatu yang mereka tiada mengetahui.'

(Yaasin: 36) setiap orang umumnya pasti akan merasai pernikahan atau perkahwinan. kerana itu adalah fitrah. manusia akan saling suka menyukai. lelaki akan tertarik pada perempuan dan perempuan akan tertarik pada lelaki. tapi itu bukan alasan utk kita BERCOUPLE. diulang ayat,, bukan alasan untuk kita BERCOUPLE. samada couple islamik, couple tak jumpe face to face, couple di alam maya.. semua itu tak leh guna. ia tetap mendekati pada zina. " dan janganlah kamu mendekati zina, kerana zina itu perbuatan keji dan mungkar" saya rasa nak lenyek muka orang2 y sudah tau zina ini tidak boleh tapi tetap melakukannya. sudah tau tapi mempersoalkannya. sudah dinasihati berkali2 tapi masih tak paham2. kenapa boleh begitu? ( jawab sendiri) jika sudah suka sama suka, kenapa mesti hendak menunggu. kenapa mesti hendak bercouple dulu. apa salahnya nikah terus. meskipun kamu di alam belajar. sabda Rasulullah ; wahai para pemuda, sesape di antara kau y mampu memikul tanggungjawab perkahwinan, hendaklah ia berkahwin. sesunggguhnya perkahwinan itu menahan pandangan dan memelihara kemaluan. barangsape y tak mampu berkahwin, maka hendaklah ia berpuasa, krn puasa itu dapat menahan nafsunya ( HR Bukhari dan Muslim) baru-baru ini, rakan saya memutuskan utk tidak berkahwin seumur hidupnya kerana merasakan itu adalah lebih baik bagi dirinya. mungkin dia ada kisah silamnya. tapi bagi saya tindakan itu tidak betul. lebih banyak keburukannya dari kebaikannya. apa y anda boleh fikir jika tidak mahu nikah? masakan mahu jadi anak dara tua seumur hidup? atau mahu hidup keseorangan? atau mahu jadi fitnah orang ( mungkin dikatankan merampas suami orang) atau mungkin tak mahu grab peluang bagi mereka y mempunya anak soleh dan solehah? atau tak de sape y nak mendoakan kita bila kita mati kelak ( amalan y takkan terputus) ? atau mahu hidup hanya dengan anak angkat? atau tak mahu meraasai kesakitan y amat sangat melahirkan anak y halal? ah.. banyak sangat komplikasinya sehingga tak terkata. pening nak bagi dalil utk orang y tak mahu nikah ni. hei.. dengar ni. banyak hukum perkahwinan dalam islam. wajib makruh sunat haram para ulama' menyatakan bhw sesuatu perkahwinan akan menjadi fardhu bila individu itu yakin bahawa jika tak berkahwin dia pasti terlibat dlm kancah penzinaan. bagi sesetengah pula.. walaupun dah buat ibadah2 lain eg. pose dan sebagainya, tapi masih tak boleh nak tahan nafsu utk lakukan zina... maka wajib utk dia berkahwin. hah.. jadi mengapa tak mahu nikah? kalau mahu menikah, carilah y solehah. kerana.. “Barangsiapa yang telah dikurniakan oleh Allah dengan isteri yang solehah, maka ia telah dilengkapkan sebahagian daripada agamanya. Maka, bertaqwalah kepada Allah untuk sebahagian yang lain itu.” (Hadith Riwayat At-Tabrani dan Al-Hakim dan dinyatakan sahih sanadnya) carilah wanita kerana agamanya bukan kerana rupanya.. tepuk dada tanya iman. jangan tanya aiman ( anak sedaraku), nanti dia jawab aiman tak kisah. p/s: nak nikah atau tak?

7 teguran:

Abu Faruq Al-Iskandari berkata...

walaupun rakan anda katatak nak nikah, saya percayalambat laun nak juga menikah, mustahil seorang perempuan tak mahu menikah, itu fitrah manusia ingin memiliki dan dimiliki, kecuali ia ada agenda tersendiri yang tak mahu didedahkan.

dr. mujahidah berkata...

mm.. mungkin andaian itu benar. boleh tunggu 10 tahun akan datang. tgk keadaan rakan saya itu

Tanpa Nama berkata...

salam..

First of all, u have a good talent in writing. I'm impressive with all your articles.

Marriage is not a simple thing.Me myself,quite not agree for student to marry.

Kdg2 sdh melihat rakan2 jg student yg hampir2 menderhakakan parent mereka semata2 nak kawin. N then one more thing, kdg2 org kawen sbb follow rakan. Sdgkn dia xcukup bersedia dan xsedar dgn tanggungjwb yg bakal mereka pikul esp. for medical stdnt.

Tp,xsemua org xmampu survive. Ada sesetengah mereka mampu survive dunia medik dan dunia seorang suami/isteri..

Komen saya ini bukan utk membenarkan bercouple. TIDAK sama sekali.

"jangan tergesa-gesa, jangan bertangguh-tangguh"
http://saifulislam.com/?p=4200

dr. mujahidah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
sakina berkata...

true, true. it's a very good article ayu. i love it & touched by it. thank you for the reminder.

for a comment, everyone has his/her own way to solve things, and in this matter, maybe your friend needs time. as you said, wait for several years and her perspective of marriage would change. plus, it's not easy to get married even if we already suka sama suka. many responsibilities to hold up after that. i would say this issue is not an easy one, especially when we're getting older and becoming adults ourselves.

how about you? kalau ayu nak kahwin, don't forget to inform me okay! =)

dr. mujahidah berkata...

jzkk


komen y bermanfaat..

ukhtimu berkata...

ya saya mahu nikah!!hehe..tp banyak persediaan yang x tersedia..ibu pula ering membicarakan soal pernikahan..mahu saya mencari calon..nanti masa grad x ada masa nak cari teman..mom bagi green lite?sudah~..pokoknya ku masih belum bersedia meski keinginan sudah ada..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...