IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

28 Nov 2009

.: solat berjemaah tips, dakwah keluarga


alhamdulillah.. cuti aidiladha ini masih sempat untuk bersama family. walaupun tiket hampir2 habis dan ke destinasi y dituju tak de. ( terpaksa naik bas lompat). akhrinya hari y dinanti2 telah tiba. penantian y selama ini ditunggu sudah tiba. dapat bertemu wajah y dirindui sekian lama. mak, abah, adiik2, abang2, dan anak saudara. tapi agak sayu juga, raya kali ini tak disertai kakak tercinta kerana mengikut suaminya raya di kelantan. ( saya dari pantai timur ke selatan, kakak saya dari selatan ke pantai timur plak) .. pelik2

mungkin.. cuti y sekejap ini, pulang ke kampung ini hanyalah beberapa hari sebelum berangkat ke kelantan semula.. tapi cuba untuk di manfaatkan sebaiknya untuk dakwah pada keluarga. mungkin bagi kita y sudah ditarbiyahh ini, dakwah pada keluarga adalah satu2 nya perkara y perlu di ambil berat dan tidak boleh di remehkan. dan perlu di lakukan pada awal permulaan tarbiyah.

ada juga y mengeluh. susahnya untuk lakukan dakwah pada keluarga. ( macam saya waktu muda2 dulu di awalan tarbiyah). bermula dengan perubahan diri, membelikan quran terjemahan untuk setiap ahli keluarga, meminta akhwat follow up kakakku.. ah.. itu tak lah sebesar mana. cuma.. kagum dengan sikap kakakku y baru sahaja ditarbiyah tapi sudah mengajak seisi rumah untuk solat berjemaah bersama2. waduh.. sangat mengharukan..

rupa2nya.. solat berjemaah adalah tips y sangat berkesan selain dari tips2 y lainnya.. kenapa?

mungkin dulu saya juga takut untuk mengajak family untuk solat berjemaah sekali. ( cuma ajak adik je solat kat bilik). tapi dengan bantuan Allah dan juga kakakku y sangat bersemangat dan bersungguh-sungguh untuk lakukan sesuatu pada family, alhamdulillah.. sehingga sekarang kami masih lagi solat berjemaah di setiap waktu.

1) mengeratkan ukhwah

2) pahala y berlipat kali ganda

3) membina kepimpinan ( imam)

4) solat awal waktu

5) subuh tak terlajak

6) bina suasana islamik dlm rumahJustify Full

7) dapat buat taalim

8) mcm2 lagi mengikut citarasa y kamu dpat

jadi ukhti sekalian,

cubalah ajak ahli2 keluarga kita untuk solat berjemaah. siapa tahu, hubungan keruh dulu dapat dijernihkan semula. hubungan y renggang dapat di rapatkan, hubungan y bukan atas dasar darah daging akan dipupuk dengan cinta kerana Allah.

subhanallah.. hebatnya perancangan Allah. hebatnya tarbiyah. hebatnya mereka y ukhwah keerana Allah.

wallahualam..

p/s : jangan tinggalkan solat la...

boleh juga rujuk link ini

0 teguran:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...