IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

9 Sep 2009

.: matangkah kita duhai remaja?



alhamdulillah.. segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Tuhan y menguasai pagi dan petang. Subhanallah.. kebesaranMu y tiada tandingan. Tuhan y mengawal setiap kawalan bumi dan seisinya. Alhamdulillah. masih diberi peluang oleh Allah swt untuk merasai ramadhan sehingga hari y ke- 19. moga2 ramadhan y selama ini kulalui Allah terima segala amalanku dan segala taubatku. Amin..

" awak tak matured la, perangai macam budak2. tapi bila berdepan dengan umum dan menyampaikan sesuatu awak boleh berubah wajah. seperti bukan awak y saya kenal"

umur y mencecah hampir 21tahun atau kalaupun 30 tahun ( like my brother), bukanlah indikator kematangan minda dan peribadi seseorang. bukanlah indikator kepandaian seseorang. Bukanlah indikator banyaknya makan garam. dan bukanlah indikator banyaknya ibadah seseorang. itu semua bukan indikator nya.

kagum dengan seorang akhwat y usianya lebih muda, tapi perwatakannya matang, bicaranya mantap, peribadinya bersemangat dan ilmunya hebat kerana banyak membaca. kadang2 merasa rendah diri dengannya. merasa diri ini masih lagi banyak berpoya-poya dengan dunia. ibadah pun belum tentu Allah terima. apa y kita perhabiskan selama 18-20tahun di bumi Allah? lamanya hidup di dunia tapi tak mampu berbuat apa2.

lihatlah di zaman rasulullah sendiri, bagaimana usia Al Arqam Abi Al Arqam bukan penghalangannya untuk berjuang. Rumahnya di gadaikan untuk dakwah islam. di jadikan tempat penyebaran agama islam secara sulit. padalah usianya barulah 15 tahun ( sila cek balik). padahal bila zaman sekarang, adik lelakiku y berusia 15 tahun di rumah masih lagi bermain2, bermalas-malasan belajar, dipaksa ibadahnya dan bergembira dengan usia remajanya tanpa menyumbang sedikitpun utk islam di luar sana. Astaghfirullah. ( moga adikku sedar satu hari nanti). bukan dia sahaja malah remaja islam kita di luar y masih lagi di buai mimpi dunia dan masih lagi dipasak fikirannya oleh fikiran barat. dimana kamu duhai syabab ( pemuda) sekalian?

berlainan dengan zaman Rasulullah dulu, usia pemuda adalah sangat berharga dalam menyambung perjuangan Rasulullah. Dalam perang, menyampaikan risalah Allah dan melangkah serta terus melangkah. Jika dibandingkan sekarang, remaja memang nampak matured. tapi matured dari segi y lainnya. bukan matured dari segi tindak tanduk dan perlakuan. Bila di lihat di shopping complex atau 'KB mall' sendiri, apalah sangat dengan nilai remaja sekarang. pakaiannya dan gelagatnya seperti orang dah matured, tapi hakikatnya masih lagi buntu dan hilang arah. hilang tujuan. tak tahu tujuan diciptakan. solat apatah lagi. masih lagi berlubang2. bile rasa nak solat, baru nak solat. bila rasa malas, tak perlu solat. inikah anda wahai remaja?

isu couple pula makin hangat di kalangan remaja. sedih bila mana saya keluar ke bandar, berjalan2 di daerah kota bharu dan terengganu, masih ramai lagi atau hampir keseluruhannya pelajar sekolah bercouple. Kalau diikutkan statistik di sekolah kampung saya, hampir 100% mereka y bercouple dan 10% sudah hilang dara ( adik aku report kat sekolah dia, tapi kalau sekolah lain bagus rasanya).

bila mana, adik perempuan saya tak bercouple dan menghalang kawan2nya bercouple, dia di sindir baik sangat. dan dia tak ramai kawan. kerana dikatakan tak 'advance' kononnya. tiada taste katanya. ah.. mengarut semua ini. tahniah orang kafir, kerana berjaya mempengaruhi semua remaja di malaysia ini supaya menjadikan budaya couple amalan mulia. dan tahniah juga untuk remaja di luar sana kerana berjaya meng'couple' kan diri anda. tahukah anda COUPLE ITU HARAM ? jadi, bila dah tahu, cepatlah 'break' ye.
( dengan nada geram) kalau tak puas hati sila emel saya di tira0928[at]yahoo.com.

teringat baru2 ini, berita hangat di lubnan, kisah seorang wanita y memakai seluar panjang y dikatakan tidak sopan dan menyalahi undang2. dikehendaki membayar denda tapi dia enggan dan rela dipenjara. huh.. saya berasa malu dengan diri sendiri. apatah lagi saya peminat seluar. tapi di malaysia, pakai skirt atau seluar pendek tidak dikatakan tidak sopan. ( kerana itu sudah menjadi pandangan biasa semua orang). semakin pendek dan kecik baju atau kain, semakin mahal nilainya. dan apatah lagi, saya merasakan untuk mencari baju2 labuh dan lengan panjang y menepati ciri2 muslimah di pasaraya sangat susah. jadi remaja sekalian, especially pada pengunjung @ follower blog saya y terdiri dari remaja sekolah, y akan mengambil spm, ingatlah, anda penggerak generasi akan datang. cubalah mencari jalan untuk menujuNya bukan mencari jalan menjauhiNya.



(ubahlah dirimu. jadilah pejuang y sentiasa menegakkan kebenaran)

Bangkitlah remaja Islamku
dari kealpaan
dari kemalasan
dari kepalsuan duniawi
dari godaan syaitan yang Maha durjana

Terngiang-ngiang di cuping telingaku
kedengaran
‘remaja Islam kian rapuh’
‘remaja Islam kian mundur’
‘remaja Islam mudah dipijak’
‘remaja Islam kini ala kebaratan’
‘remaja Islam kian diambang kehancuran’

Remaja Islamku
ayuh! Mari kita berganding bahu bersama
tanpa mengira pangkat dan darjat
tanpa mengira warna kulit
untuk menentang kata-kata nista ini

Remaja Islamku
mari kita berjuang bersama
berpaksikan al-quran dan sunnah
berpaksikan iman yang takwa
untuk mengembalikan kegemilangan Islam

Remaja Islamku
berjuang dan terus berjuang
dalam seluruh aspek kehidupanmu
biarpun
hingga titisan darah yang terakhir.

(sumber Berita harian, 31disember 2007)



wallahualam'

p/s : dah lama tak menulis. sekali menulis, panjang lebar. moga Allah tetap memberi keizinan untuk ku terus menulis. kepada adikku Ogy y berada di tingkatan 3, selamat menduduki PMR. buat adikku iza y berada di tingkatan 4, selamat bermujahadah dalam menghadapi perang pemikiran. menjadi pelik itu indah.

6 teguran:

umatMuhammad berkata...

Assalamualaikum ya ukhti,

kalau enti nk tahu, ana pn mcm 2 jgk..
ble time ckp dgn org lain/berborak, ana cam biasa2 je.
tp time beri pengisian, ana cuba 2k serius.

ana rasa rmai je lg yg jenis cm ni..

skdar perkongsian.

man ana? knal x

mujahidah88 berkata...

salam..
ukhti.. afwan. ana tak kenal.. asif jidan..

Tanpa Nama berkata...

adikku sayang...sama-sama kita berdoa agar ummah semua khususnya ahli keluarga kita menjadi orang yang bertambah matang iman dan takwanya. Dengannya menjadi permatang yang utuh dalam menapis dan menangkis segala ketidakmatangan fikiran yang mempengaruhi sikap dan tingkah laku yang tidak matang. Moga kematangan kita disalurkan secara bersepadu dan istiqamah untuk merubah orang lain agar dapat dimatangkan. moga kita tidak menjadi seperti buah yang terlalu matang yang akhirnya busuk tidak berguna.

JoUrNey oF mY lyFe berkata...

salam..

ana setuju ngan nti.. afwan lame da x jenguk blog nti.. pjg lebar gak menulis ye.... hehe~
smoga terus istaqamah dlm memerangi perang pemikiran remaja zaman sekarang! biarlah kita digelar orang asing, asalkan kita x asing di sisi Allah.....

umatMuhammad berkata...

erm xpe, biarlah rahsia..=)
jemputlah jd follower ana .

mujahidah88 berkata...

berahsia dgn ana takpe, tapi tak leh dengan Allah..insyaAllah ana jadi follower anti..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...