IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

28 Ogo 2009

.: maafkan saya semua

alhamudillah.. sudah memasuki ramadhan y ke-7. terasa sangat cepat masa berlalu. ramadhan ini benar2 menguji kesabaran. sabar dalam mengatur kerja2 y tak disiapkan lagi dan sabar menghadapi kerenah sahabat2. tapi, insyaAllah... semoga ramadhan ini tak disia2kan dan marilah sama2 kita cuba menggapai pahala berlipat kali ganda y ditawarkan oleh Allah swt. sudah hampir 2 bulan lebih tidak pulang ke rumah dan akan masuk 3 bulan bila pulang pada 1 hari sebelum nak raya. Rindu untuk berjumpa mak, abah, abang, kakak dan adik2 tersayang. Bagaimanakah keadaan mereka? bagaimanakah sambutan ramadhan mereka di sana? bagaimanakah diri mereka tanpa kehadiranku waktu berbuka puasa? berbagai persoalan tiba-tiba muncul. terasa diri ini benar2 sudah jauh dari keluarga. Tiba2 sayu melihat wajah mak abah y muncul di ruang fikiran. Maafkan saya. Maafkan saya semua. saya tidak mengabaikan kalian. TIDAK.. bukan begitu. tidak sedikitpun hati ini untuk mengabaikan mereka. tapi, jauh di sudut hati ini ingin menghabiskan sepanjang ramadhan bersama mereka. tapi, diri ini terpaksa mengalah. komitmen sebagai pelajar, dai, murobiyah dan sebagai muslim menjadi penghalang. tapi bagaimana komitmen kita sebagai anak, kakak dan adik? aduh.. tiba2 rasa bersalahnya diri ini. bagaimana komitmen kita kadang2 terabai dek sebab komitmen y lainnya. apatah lagi mereka y sengaja menmbah komitmen lain. benar2 diri ini rupanya banyak lagi komitmen tertangguh. semalam.. ingin sahaja hati ini ingin membeli tiket balik ke rumah selepas di taujih oleh murobiyah sendiri. tapi, hati berkira2. memikirkan report y tak dihantar lagi, lecture note y tak dibaca lagi, kertas2 y bertaburan di meja tulis tanpa dikemas dan buku teks y banyak tak diselak lagi. subhanallah.. beratnya apa y ditanggung. ingin sahaja diluahkan kepada mak dan abah, tapi hati ini menghalang. tak sanggup untuk berkongsi beban bersama mak dan abah. cukuplah diri ini sahaja. cukup.. cukup.. tak sanggup hendak berkongsi duka, tapi lebih suka berkongsi suka. itulah diri ini. diajar sebegitu rupa.. ingin melihat wajah mak abah tersenyum girang di sebalik kedutan keringat y mereka curahkan selama ini. ya Allah, tabahkan lah diri ini. kuatkan langkah kaki ini. maafkan diri ini kerana tak dapat balik untuk ramadhan. moga2 kalian dapat menjalankan ibadah puasa dengan baik dan dengan jayanya. semoga ramadhan kali ini lebih baik dari ramadhan sebelumnya. jadikan bulan ramadhan bulan tarbiyah utk kalian. insyaAllah. "wahai mak abahku, luahan ini datang dari anakmu y selalu di rudung sengsara, setelah berfikir panjang, anakmu cuba untuk menggoreskan pena, sekalipun keraguan dan rasa bersalah menyelimuti diri, setiap kali menulis, setiap kali itu pula gores tulisan terhalang oleh tangis dan setiap kali menitikkan air mata, setiap kali itu terluka "
- seorang ayah y selalu menyusahkan diri keranaku- mak abah, bagaimana keadaanmu? bagaimana kesihatanmu? ku harap kalian dalam keadaan baik dalam linkungan rahmat Allah, sudah cukup lama aku tak mencium tanganmu, sudah cukup lama aku tak mendengar suaramu di hadapanku ( di hp shj) sering aku terbayang wajahmu, rasanya baru semalam aku meniggalkanmu. berat rasanya jika aku jauh darimu, kerana takut hilang kesempatan berbakti padamu, takut kehilangan peluang membalas budimu, ingin rasa aku menyiapkan segala sesuatu untukmu. mak abah, janganlah kau lemahkan semangatmu utk raih redha Allah, kerana waktu semakin dekat, aku sangat mencintai dan menghormatimu, aku mahu kau habiskan waktu untuk mencapai husnul khotimah, meraih senyum dan wajah penuh cahaya, di kala berkumpul di sana. di kala kita sama2 satu keluarga, menanti samada dihisab syurga atau neraka.
wallahualam'.

10 teguran:

Tanpa Nama berkata...

cubaan

Tanpa Nama berkata...

adikku sayang...sebagai manusia kita punya kelemahan. setkanlah keutamaan dan realisasikannya beserta dengan ikhlas, redha, usaha, doa dan tawakal kepada Allah. kudrat kita terkadang tak mampu untuk membuat semua keutamaan2 itu pada satu masa. jika itu berlaku, fokuslah kepada keutamaan yang lebih utama mengikut situasi keupayaan dan kemampuan kita. jika telah selesai dengan keutamaan yang sememangnya wajib tanpa kompromi diutamakan dan diikuti dengan keutamaan yang seharusnya diutamakan barulah kita boleh pergi kepada keutamaan2 lainnnya. penting bagi kita bersedia terhadap sebarang keutamaan agar tidak mengabaikan keutamaan yang selayaknya. belajarlah menolak keutamaan yang boleh ditolak apatah lagi yang bukan keutamaan atau keutamaan pada mulanya yang tidak lagi menjadi keutamaan selepasnya disebabkan keutamaan yang lebih utama dalam tempoh itu. moga kita lebih tenang dan lebih kuat dalam mencapai matlamat yang diimpikan...matlamat yang sememangnya menuntut pengorbanan disebabkan keutamaan2 itu.

mujahidah88 berkata...

jazakallah khairan kathira. akan mengutamakan y perlu di utamakan.

Ukhti فاره علينا berkata...

kakakku syg,...

bersabarlah..insyaAllah di situ Allah sdg menguji kita.. Ana yakin anti mampu menahan perasaan rindu tersebut.. kerna sememangnya.. ana juga sdg menahan kerinduan kpd anti!!!! hehehe.. (^_^)

smile ukht!

akak berkata...

ukhti habibati...bismillah, Allah melapangkan mu agar engkau tidak tetap dalam kesempitan, dan Allah menyempitkan mu agar engkau tidak terus dalam kelapangan, & DIA melepaskan mu dari keduanya agar engkau terbebas dari sesuatu selainNYA...

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
akak berkata...

Duhai adikku yang disyangi, dengarkan bisikan cinta dari kakak mu, 'in kuntu'asyiqatull lail fa ka'si, musyriqun bi dhau', wal hubb al wariq..(jika aku pencinta mlm. maka gelasku memancarkan cahay & cinta yang mekar..) semoga doa akak buat uhkti adalah hadiah cinta akak berbingkisan tawadhu'
Semoga dengannya bisa memancarkan sirna munawwarah agar terbias bagai tangga lentera menerangi taman uhkwah. Semoga syair cinta ini, menghasilkan putik bahagia lagi menyenangkan buat mereka yang mendengarnya..
Apabila Allah berkehendak, nescaya itu akan terjadi, masyaAllah.. Salam perjuangan adikku..

my heart~.. berkata...

subhanallah...ukhti...sabar lah...

ana juge tgh bermujahadah...

rindu sgt ngn lurvely femly kt umah tu...salu je tgk gmbar dorg...video..huu...sedih kan ble jauh dgn org yg kite syg....

bak kate kwn ana,dia ckp...

"kalo enti rse rinduu sgt ngn mak, ayah..femly enti tu... sedekah kan lah al-fatihah buat dorg...doa la bnyk2 utk dorg..smoga dorg sentiasa bahgia dunia akhirat.... insya ALLAH.."

lg sorg plak bg msg said;

"doa seorang muslim utk saudaranya (sesama muslim) dr tempat yang jauh tanpa diketahuinya akan dimakbulkan. (h.r Muslim)"

sabar ye..same2 kite balikk kg b4 raye nnt...hehehe...insya ALLAH..v(^_^)v

my heart~.. berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
mujahidah88 berkata...

syukran jazillan atas kata2 semangatnya..buat anonymous, nasihat y berguna. buat farah, ana rindu anti jugak. bila la nk jumpe yerk.pada akak, hingga sampi bertemu lagi.
buat my heart, thanks atas masukannya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...