Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

11 Ogo 2009

.: tiada ungkapan REHAT

alhamdulillah.. dapat menghirup udara segar pagi ini. ya.. tenang dan segar selepas solat subuh dan bacaan Mathurat y menjadi lantunan ku setiap pagi.. lihat saja gambar di atas, THE OATH OF MUSLIM DOCTOR or THE Hippocrates Oath, janji seorang doktor utk menjaga etikanya ketika sudah dpat tittle doktor. tapi kita? janji kita pada ALlah tak pernah kita persoalkan, bagaimana ukhti? mana janji2 mu itu? hari ini adalah hari cuti bagi semua penduduk bumi usm. tapi bagi mereka y bergelar dai' dan murobiyah ? NO HOLIDAY. ya.. kerana setiap masa, setiap minit dan setiap saat memikirkan hal-hal umat. subhanallah.. beginilah tarbiyah mengajarkan kita.. kita tidak punya masa rehat ukhti. kita tak punya masa bersenang lenang ukhti. masa kita terhad. masa kita tak mungkin sama dengan mereka y lainnya. masa kita sepatutnya sentiasa terisi. masa kita mungkin sepaptutnya terjaga. menjadi student medic dalam satu masa menjadi daie'.. satu tanggungjawab y besar dan sememangnya amat susah dan membebankan bagi semua orang. apatah lagi bila mana jadual y sangat pack dan nota y menimbun. tapi.. adakah itu bermakna kita tidak perlu ditarbiyah dan kita tidak perlu menyeru manusia, bekerja untuk Allah dan menyambng perjuangan Rasulullah? jangan jadikan alasan ini sebagai halangan ukhti.. adakah kerana dunia kita tinggalkan akhirat..? adakah kerana masa kita terhad kita tinggalkan dakwah? tepuk dada tanya iman.. sudah berapa kali seorang sahabat meminta untuk mufaraqah atau menurunkan pangkatnya dari halaqah kerana tak sanggup memikul beban ini. astaghfirullah.. ukhti, bangkitlah, sedarlah.. mahukah kau tinggalkan dan buang hidayah Allah ini semata2 hendak bersenang lenang? hidup ini sememangnya bukan untuk bersenang lenang.. jadi.. bangkitlah kita semua.. tiada ungkapan rehat untuk anda. anda perlu bergerak. anda perlu berganjak.. anda tidak boleh terus futur dalam jalan ini.. YA ALLAH, KENAPA KAU PILIH AKU UNTUK MEMIKUL AMANAH INI? subhanallah.. bersyukurlah anda. Allah telah memilih anda. Allah telah berjual beli dengan anda, dengan menyediakan syurga. Syukurlah Allah beri peluang. Syukur.. Allah tahu kita mampu lakukan. jadi kenapa perlu persoalkan? ingat.. tarbiyah tak memerlukan kita tapi kita memerlukan tarbiyah. tarbiyah bukan segala2nya tapi segala2nya bermula dengan tarbiyah.

4 teguran:

mutiaraKU berkata...

bismillahirrahmanirrahim..
assalamualiakum ukhti, mohon lalu sbntr..
afwan kasira skira ny sy tdk lyk brd d dlm blog ini..cume nk brtanya,apkh usaha ukhti utk trus kekal brjuang sbg murabiah..sy sgt kagum pd kalian smua,tdk mudh mlatah apbla mnerima ujian dr ilahi..smssti ny iman kalian yg mntp dn bukti ny apbla sy brdpn dgn masalah,kalian dpt bntu bntu sy lbh2 lg dlm mslh imn slain mndpt ptunjuk dn bantuan dr Allah S.W.T.. keteguhan kalian mnyebb kn sy msih kuat utk mneruskn prjlann hdp sbg insn yg d trbiah..
mohon kongsi srba sdikit pengalamn dn idea..
jazakillah..syukran
Allah,Allah,Allah is the best
..................syukran....................

Unknown berkata...

salam p'kenalan,salam ukhuwah..
izinkn sy meningglkn sdikit komen..
SUBHANALLAH..
sy ckup teruja dgn ungkpan2 yg d'tlis,trasa betapa rapuh nye iman sy tika d'uji..
SUBHANAALAH..
ya ukhti,izin kn sy u m'dpt kata2 nasiht n semngt dr ukti..
kdng2 sy jelous ngan shbt2 yg penah join usrah..bnyk nye ilmu y mreka dpt,tp sy...
sbgai mnusia biasa sy kdng2 khilaf.t'leka krn x dw y nk m'ingtkn..
tp,syukur bbrp hari ni sy duk rumah allah bg kkuatan u bce artikel2 dlm iluvislam n blog saudara/i dlm ni y ckup mantop skali..
sy rse sdey sngt,lg2 blog ukti dendang lagu ni..sy ni x pandai sngt bab2 intrnet,blog,ym n yg s'angktan..bru nk bljar..
ILMU AGAMA PUN CETEK SANGAT2..
MAAF bnyk2 sbab celoteh sy mungkin hnye 'mnyemak' dlm page ukti ni..tp skrng sy btol2 rse sayu n sdey..
mga ukti sudi bce celoteh sy yg entah pape ni..
MAAF,MAAF,MAAF
~cahaya mata kesyukuran91~

dr. mujahidah berkata...

salam ukhti MUTIARAKU,

anda layak. sape saje layak utk komen dalam blog ini. begitu juga jalan tarbiyah ini. sesape saja layak untuk terima tarbiyah.. tapi itu soal masing2 samda nak atau tidak. ujian ilahi sntiasa datang.ana sendiri kadang2 jatuh dan futur. tapi itulah menjadikan kita kuat. menjadi murobiah perlukan pengorbanan. byk sangat. tapi yakinlah ukhti, pasti ada balasan. balasan syurga.. ingatlah surah 61:10-11.. insyaAllah.. yakinlah ukhti..

dr. mujahidah berkata...

salam ukhti syukriyah.. tiada menyemak pun.. ana suka dengan komen anti. jika kurang ilmu belajarlah..carilah ia.. membaca artikel belum tentu mampu menjaga iman kita. carilah mereka y turut sama2 ingin berubah. ukhti boleh.. tlong emel ana. mungkin kita boleh berkongsi banyak lagi. tira0928[at]yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...