Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

16 Ogo 2009

.: deletelah gambar itu!




alhamdulillah.. masih Allah beri kesempatan hidup dan nikmat y amat banyak tak terkira.


melihat pada laman facebook, friendster, myspace dan macam2 website serta blog, terlihat banyak gambar muslimah terpampang di mana2.
dari y 'free hair', bertudung, bertudung labuh hinggalah y berpurdah. kesian dekat empunya diri y masih lagi tak memahami konsep muslimah dan gambar. tidakkah anda mentadabbur surah annur ?

" katakan kpd para perempuan beriman agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya dan janganlah menampakkan perhiasannya ( auratnya) kecuali y biasa terlihat. dan hendaklah mereka menutupkan kerudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya( auratnya) kecuali kepada......"
(24:31)

ya.. ini surah berkenaan dengan pengarahan supaya wanita menundukkan pandangannya. tapi semakin hari lihatlah wanita ghairah menunjukkan wajah mereka melalui gambar2 y terpampang di setiap laman. zaman benar2 sudah canggih.

akhwat fillah,

anda tidak sepatutnya memaparkan gambar anda untuk menjadi tatapan umum. wajah anda bukan untuk dipandang lama2 lelaki y beriman apatah lagi mereka y rosak dan kotor hatinya. tidakkah ini hanya memberi peluang kepada golongan rijal mendapat dosa?
dimana sifat malu wahai muslimah sekalian.?

Abu Masu'd Uqbah b Amr Al-Anshari Al badrii berkata, Rasulullah saw bersabda:
" sesungguhnya sebahagian dari apa y dikenal orang dari perkataan kenabian pertama ialah ' bila engkau tidak malu berbuatlah sesuka hatimu'" ( HR Bukhari)

bagi golongan lelaki y beriman, mungkin pandangan mereka hanya biasa sahaja dan hanya mampu beristighfar. tapi bagaimanakah lelaki y tinggi syahwatnya? jiwanya perit , hatinya sakit menanggung kesakitan apabila melihat wajahmu meskipun kamu bertudung litup atau bertudung labuh.


dengan satu kesilapan y mungkin anda tak terniat, meskipun sekadar berkongsi dengan teman-teman, ingatlah ia bakal mengundang fitnah. tidaklah saya untuk mengaibkan anda. saya tahu di kalangan anda ada y menjaga pandangan selaras dengan firman Allah, seperti di atas. tapi, berhati-hatilah wahai ukhtiku.

anda bukan main menjaga diri dari tatapan liar lelaki di luar sana, berjalan dengan menundukkan pandangan, tapi akhirnya anda sendiri menjatuhkan diri anda dii lembah kebinasaan. membiarkan diri untuk diperhatikan. haraplah ia bukan tujuan membangga diri dengan apa y di lakukan. lihatlah gambar anda y saiznya besar, bukan sahaja menampakkan segala cacat cela dalam diri anda malah jerawat, tahi lalat dan segala jeragat pun anda hendak tunjukkan.

jadi sekali lagi ukhti, buat apa anda menjaga pandangan tapi memaparkan gambar2 anda di khalayak ramai? bukankah sama sahaja tidak menjaga pandangan kerana mendongakkan muka untuk tatapan kawan2 kononnya
( semestinya menangkap gambar menunjukkan muka, betul tak? takkan ada y menangkap gambar dengan menundukkan pandangan)


penyelesaiannya, deletelah gambar itu. walaupun ada y mengatakan edit atau kecilkan saiz itu. tapi pada saya, DELETE sahaja penyelesainnya. samada di blog2 kesayangan anda, myspace, freindster dan banyak lagi. masih belum terlambat.

ingat wajah anda anugerah Allah, hanya layak2 di pandang berkali2 oleh mereka y layak.
sebaik2 hiasan adalah wanita solehah.
selamat bermujahadah ukhti.


p/s: ade sape2 nak mintak tolong saya deletekan gambar mereka di web2. bisa aja. khidmatku 24 jam.

6 teguran:

dr. mujahidah berkata...

kesian pada mereka y betul2 menjaga dari gambar terpampang, tapi disiarkan juga oleh mereka y tak pahamz!.. alhamdulillah.. kawan2ku memahami diriku ini..

Ru Da berkata...

hmm...betul3....setuju ngn enti... jazakillah. alhamdulillah.. terbias sdikit pengajaran pada ana...

dr. mujahidah berkata...

jazakillah.. moga manfaat untuk sume juga.

Unknown berkata...

jazakillah khairan atas peringatan ukhti ku syg....

Mencari_Solehah berkata...

Ya Allah, mesej ni begitu terkesan tapi cukup menyedarkan. terima kaseh mengingatkan =)

Mencari_Solehah berkata...

mesej ni begitu terkesan tapi cukup menyedarkan. jzk ukhthi . moga Allah berkati =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...