Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

16 Jan 2013

Mahu jadi pakar




Alhamdulillah, pada hari ini berakhir sudah posting orthopedik selama 6 minggu.
Rasa lega dan puas. Begitulah rasa untuk setiap akhir posting.

Saya masih ingat lagi semasa sesi briefing pada minggu pertama untuk kumpulan 4 oleh Dr. Jefri.
Dia telah mengadakan satu sesi perkenalan dan 3 benda yang dia minta adalah perkenalkan nama, asal dan hendak jadi pakar apa.

Maka, seusai habis sesi perkenalan itu, saya dapat simpulkan bahawa kebanyakan rakan-rakan sekumpulan saya, bercita-cita hendak menjadi pakar paedetrik dan hanya seorang sahaja daripada 30 orang pelajar yang mahu menjadi pakar orthopedik.

Jadi, doktor mula memberikan nasihat-nasihatnya sehingga ada satu kata-kata yang saya masih tak dapat saya lupakan sampai sekarang,

" Tolong bercita-cita untuk menjadi pakar orthopedik selama 6 minggu ini sahaja. Maka, kamu akan belajar seperti mana seorang pakar orthopedik belajar.."

Dan sejak hari itu, saya terus menanamkan azam dalam diri untuk menjadi Pakar Orthopedik walaupun hakikatnya saya ingin menjadi pakar sakit puan..

Itulah satu kata-kata yang memotivasikan saya untuk belajar dengan lebih baik walaupun pada mulanya saya tidak 'berapa' minat Orthopedik yang majoritinya diceburi oleh lelaki.

Ingatlah, dalam kehidupan ini seseorang itu akan bertindak mengikut apa yang ada difikirannya.

Seandainya, kita kerap mengatakan kita tidak boleh, kita tidak mampu, kita masih banyak kelemahan atau berfikiran negatif, kita tidak mampu pergi lebih jauh.

Maka, katakan pada diri bahawa aku akan jadi atau dapat apa yang aku inginkan sehari, seminggu, sebulan, setahun, 10 tahun atau 20 tahun tahun akan datang.
Maka, jangan pernah ragu bahawa ia akan menjadi kenyataan.

Samada anda yakin atau tidak... kerana minda yang yakin akan menghasilkan langkah yang yakin. 

Sedangkan doa pun perlu disertakan dengan yakin, maka, fikiran yang yakinlah akan  menghasilkan doa yang yakin.

Dari Abu Hurairah, Rasulullah saw bersabda, " Berdoalah kamu kepada Allah dengan penuh yakin bahawa doa kamu diterima " (HR Tarmidzi)

InsyaAllah selepas ini menjadi Opthalmologist (pakar mata) selama 3 minggu pula.

YAKIN ADALAH KEKUATAN...  cuma, selebihnya itu kejayaan atau kegagalan adalah urusan Allah yang perlu kita yakini hikmahnya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...