Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

7 Jan 2013

Akhawat junior vs akhawat senior

siapakah akhawat junior?
mereka adalah akhawat yang baru ditarbiyah.

siapakah akhawat senior?
mereka adalah akhawat yang ditarbiyah lebih lama daripada akhawat junior.

Semalam, ada orang mempersoalkan Default Profile(DP) facebook saya yang tidak meletak gambar SINERGI edisi 9 sebaliknya meletakkan gambar anak saudara saya, Naufal.

Maka, saya bertanya, " Kenapa? Biarlah letak gambar Naufal."

Naufal

Si dia menjawab, " Ada akhawat junior mempersoalkannya sebab ada akhawat senior tidak meletak DP facebook sebagai cover Majalah Sinergi."

Saya mula berfikir dan terus menukar DP Facebook kepada majalah SINERGI edisi 9.

Dengan rasa rendah diri, saya bersyukur sebab ada orang menegur kesilapan saya yang mungkin orang anggap remeh.

Saya mula bermonolog sendirian,

"Benar...Akhawat senior akan menjadi qudwah kepada akhawat junior.."

Jadi akhawat sekalian, siapapun status anda, anda perlu menjadi qudwah yang baik di depan orang lain. meskipun dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara..

Dapatkan SINERGI edisi 9 di pasaran sekarang.

SINERGI edisi 9
Full color, RM4.

6 teguran:

Tanpa Nama berkata...

uluh. ana pun belum tukar dp lg. hehe. ingat nak cerita panjang tadi, baru sedia nak baca.

dr. mujahidah berkata...

afwan la. biar pendek tp bermakna.. hehe

.:: نورحبيب ::. berkata...

tiada kejunioran dan kesenioran dalam dakwah...

dr. mujahidah berkata...

kepada cahaya habibullah:
jzkk ataas masukan.. memang tiada kejunioran dan kesenioran dalam dakwah, cumanya, qudwah seorang y lama ditarbiyah itu penting sebab dia adalah orang pertama y tersentuh tarbiyah, orang y paling faham dan orang yang menjadi qudwah buat mereka yang baru sahaja berjinak2 dengan tarbiyah...

sekian

freshie berkata...

Fitrah manusia cenderung memandang tinggi org yg lebih tua atau lebih berpengalaman berbanding dirinya atau mempunyai kelebihan dlm sisi apa pun. heh

dr. mujahidah berkata...

yeay... betul kak ummu.. saya pun memandang akak sebagai qudwah jugak.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...