Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

14 Ogo 2012

Taat atau berbuat baik Part 2


Mak, abah,, jom masuk syurga sama-sama.

Halangan apakah menjadi penyebab kurangnya produktiviti orang yang ditarbiyah. Saya yakin, setiap ikhwah akhawat ada halangan tersendiri yang mereka hadapi. Seperti:

Ibu bapa tidak mengizinkan keluar rumah ketika cuti panjang. 

Ibu bapa tidak membenarkan anaknya keluar dari kawasan atau daerah kerana bimbangkan keselamatan.

Ibu bapa hanya membenarkan mengikuti majlis ilmu terhad kepada ceramah-ceramah di masjid sahaja.

Ibu bapa menyuruh anak mengikuti 'persatuan' halaqah mereka yang dirasakan bagus.

Sebenarnya, halangan-halangan ini semua boleh diselesaikan jika tahu cara. Yang menjadi masalah ialah, tidak ramai yang serius dan bersungguh-sungguh untuk menjadikan ibubapa mereka faham.

Bukankah selain daripada qudwah yang baik di depan mereka, kita boleh bercerita secara kasar tentang apa yang kita ikuti di kolej. Begitu juga, tidak salah meluahkan apa yang dirasai dan diperolehi setelah mengikutinya.

Bahkan, sepatutnya kita perlu memberitahu ibu bapa realiti masyarakat sekarang dan kerosakan umat islam. Lagi bagus, jika dapat juga kita ceritakan tentang hot story di kolej yang berkisar tentang masalah remaja yang kronik.

InsyaAllah setelah ibu bapa kita mendengar apa yang berlaku di luar sana, sedikit demi sedikit mereka faham bahawa kita perlukan 'sesuatu' bagi mengelakkan diri kita terpengaruh atau terjebak dengan gejala-gejala tidak sihat.

Berhelah

Walaupun kita telah memahamkan kepada ibu bapa kita sedikit demi sedikit tentang apa yang kita ikut, itu tidak bermakna semua perkara boleh kita ceritakan seperti daurah, halaqah atau program luar. Kenapa? Sebab kita baru bermula dan untuk bina kepercayaan ibu bapa bukan mengambil masa yang singkat. Begitu juga, kita tidak mahu berlaku salah faham akan datang.

Bayangkan setiap kali ibu bapa kita call bertanya tengah buat apa, kita dengan tidak segan silu memberitahu semua perkara yang kita buat. Mungkin jika sekali dua tidak mengapa, tetapi jika setiap minggu jawapan yang sama, berkemungkinan besar akan timbul rasa pelik dan sangkaan-sangkaan buruk daripada mereka. Dalam hati ibu bapa pasti ada perasaan,

" Anak aku ni tak belajar ke? setiap kali telefon bagitau tengah program, halaqah, seminar,  program motivasi sekolah."

Jika kita boleh memastikan result kita sentiasa top, tidak mengapa. tapi bagaimana jika Allah uji kita dengan result exam jatuh tiba-tiba, apakah reaksi ibu bapa kita?

" Ni mesti sebab halaqah ni jadi teruk result. kau jangan lagi join apa-apa kat sana. mak tak redha." ( padahal bukan sebab halaqah. salah diri sendiri yang tak belajar)

Ini telah pun berlaku di kalangan ikhwah akhawat kita. jadi, sebelum berlaku hal-hal sebegini, ada baiknya kita lakukan langkah berjaga-jaga iaitu dengan berhelah. InsyaAllah berhelah bukanlah menipu. Tapi ia bermaksud memberi satu jawapan yang benar dan hanya difahami oleh orang yang menjawab tapi dari sisi orang yang bertanya mereka memahami dalam maksud yang lain. Berhelah adalah salah satu cara Rasulullah dan sahabat ketika menghadapi sesuatu keadaan.

Rasulullah ketika ditanyakan datang dari mana oleh seseorang, Rasulullah memberitahu datang dari Air iaitu air mani. Tapi orang yang bertanya menanggap Air itu nama sesuatu tempat.

Begitu juga ketika Abu Bakar ditanya oleh seorang penduduk yang berada di situ tentang siapakah Rasulullah ketika Rasulullah diburu, maka, Abu Bakar menjawab, dia adalah " Penunjuk Jalan" (jalan benar). Tapi orang yang bertanya menganggap Rasulullah adalah orang yang menunjukkan jalan untuk ke sesuatu tempat.

Ada lagi beberapa kisah yang mungkin boleh dicari lagi. Berbalik kepada keadaan kita sekarang, untuk mengelakkan mudarat yang lebih besar lagi, maka ada baiknya kita berhelah.

Seperti,

Ketika ada halaqah, kita boleh helah dengan ada 'discussion' atau study group.
Ketika ada di program luar, kita boleh berhelah berada di rumah atau bilik bersama kawan-kawan.
Ketika mahu keluar ke program semasa cuti, kita boleh berhelah untuk datang ke program motivasi.

Sebenarnya pelbagai cara berhelah yang boleh digunakan asal jangan sampai kepada perkataan yang menipu. Itu salah.


Perintah Jihad

Suka saya kongsikan sedikit penerangan tentang Buku tarbiyah jihadiyah jilid 5, karangan Syeikh Abdullah Azam.

" Saya mengatakan hukum Jihad adalah fardhu ain sekarang iaitu sejak jatuhnya Andalusia, selagi palestin, afghanistan tidak bebas dari cengkaman kafir. Maka, tidak berkewajipan untuk seseorang meminta izin kepada orang tua untuk melaksanakan fardhu ain.Ketika seorang pemuda dimarahi ayahnya kerana berjihad, maka kemarahan ayah dalam keadaan seperti ini adalah redha. Tidak penting orang tuamu redha atau tidak, kerana Allah telah redha denganmu. Redha orang tua baru bernilai jika disertai dengan redha ALlah. Taat kepada oran tua akan bererti maksiat jika membuat Allah murka. Semua orang harus mengembalikan ketaatan mereka kepada pokoknya iaitu kepada Allah. Tidak ada kewajipan taat kepada orang tua, syeikh, amir jemaah, parti atau seorang pun jika mereka membenci, melarang atau menidakkan jihad."

Rasulullah bersabda:

"Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam memaksiati Khaliq."

Saya remaja cinta jihad.

Penutup: Pilihan kita

Setiap masalah ada jalan penyelesaian. Kita sebagai anak perlu berusaha yang terbaik. Bukan berdiam diri dan membiarkan masalah terus berlaku tanpa ada jalan penyelesaian.

Sampai bilakah keadaan ini akan terus berlaku? Cuti tak boleh keluar, daurah tak boleh pergi, halaqah tak boleh datang, jaulah tak boleh turut serta sekali.. jikalau begitu, itu bukan nama tarbiyah sedangkan sarana tarbiyah tidak boleh dihadiri.

Ditakuti, lambat laun nanti, kita menjadi golongan yang berciciran di jalan dakwah dan tarbiyah ini hanya kerana tidak mahu menyusahkan dan menyakiti ibu bapa. Tak mustahil perkara itu akan berlaku nanti.

Jadi, mulai dari sekarang, fikirkan jalan penyelesaiannya. Ibu bapa adalah manusia yang lembut hati dan  tidak mustahil satu hari nanti mereka akan menjadi orang kuat yang menyokong kita asalkan mereka faham apa yang kita cuba perjuangkan. Aminn...

Selamat berjaya. 

0 teguran:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...