Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

10 Ogo 2011

Tarbiyah yang berkualiti


Kualiti tarbiyah sangat mempengaruhi peribadi seseorang

Firdaus mengikuti tarbiyah semasa dia memasuki alam universiti. Namun, setelah habis belajar dan sehingga sekarang dia bekerja, dia tidak mengikuti tarbiyah. Tarbiyah yang diikutinya semasa universiti seolah-olah membiarkannya sendiri. Akhirnya, segala apa yang diperolehi sewaktu tarbiyah kini bagai angin sahaja seolah-olah firdaus tidak pernah ditarbiyah. Dia sudah tidak mengamalkan mutabaah. Solat berjemaah di masjid pula sudah jarang sekali. Waktu lapangnya hanya dihabiskan di rumah dengan melayari internet. Ibunya bingung. Manakah firdaus yang dahulu?


Ini salah satu kisah benar yang saya perolehi daripada saudara terdekat. Mungkin banyak lagi kisah yang sama seperti ini. Kita tidak mahu tarbiyah yang kita perolehi sekarang atau akan datang hanyalah tarbiyah yang tidak konsisten dan hanya pada jangka masa pendek sahaja. Kita sangat memerlukan tarbiyah yang berkualiti agar nanti peribadi muslim yang terbentuk tidak mudah ter ‘sibghah’ (celupan) dengan persekitaran luar yang semakin bernanah. Kita juga mahukan peribadi muslim berkualiti yang kekal sehingga pengakhiran hidupnya.

Ciri-cirinya

Bagaimanakah mahu memastikan tarbiyah yang kita dapat berkualiti nilainya? Adakah perlu dilihat pada bilangan yang mengikutinya atau gah namanya? Atau mungkin dilihat pada hebat ketuanya?

Tarbiyah berkadar langsung dengan kualiti peribadi muslim seseorang. Semakin bagus tarbiyahnya, semakin berkualiti manusia yang terhasil daripada acuan tarbiyah itu sendiri. Namun, bagaimana mahu melihati dan meyakini ia adalah berkualiti? Berikut adalah beberapa ciri yang saya mampu senaraikan mengikut pengalaman.

Berpandukan Al-quran dan hadith

Ini adalah aspek yang sangat penting dalam mengikuti sesuatu proses tarbiyah. Ini juga menentukan sesuatu tarbiyah itu berada di jalan yang lurus atau terpesong. Hasil daripada tarbiyah ini bukan sahaja menjadikan peserta tarbiyah mengetahui banyak hal tentang Al-Quran dan hadith, namun semakin dekat dengan Al-Quran. Hidupnya dilazimi dengan kalam-kalam Allah ini. Hatinya semakin merasa cinta akan surat cinta Allah ini. Jiwanya merasa tenang saat mendengar alunan bait-bait indah kalamullah ini.

Dia tidak akan tergerak hati untuk mencari sesuatu hiburan lain yang lebih indah daripada hiburan membaca Al-Quran tika masa lapang menjengahnya. Langkahnya mencuba yang terdaya untuk mengamalkan apa yang diperintahkan Al-Quran. Penghayatannya terus menerus tanpa kenal erti puas. Hadith-hadith yang didengari acap kali dan dipelajari sepanjang tempoh tarbiyah membuat dia boleh membezakan antara hadith sahih, palsu atau dhaif. Inilah nilai tarbiyah berkualiti yang meresap dalam diri seorang hamba yang mengikuti tarbiyah!


setiap ahli mampu ditampung oleh management tarbiyah


Berupaya menampung ahlinya

Peranan murobiyah begitu penting untuk memastikan tarbiyah berupaya menampung ahlinya. Jika murobiyah tidak mengambil berat akan permasalahan dan apa yang berlaku pada mutorobbiyahnya, maka tarbiyah mungkin akan terhenti setakat itu sahaja. Keberkesanan tarbiyah bergantung pada murobbiyah, untuk memastikan proses tarbiyah berlangsung berterusan. Namun, jika tidak berterusan, itu mungkin salah mutorobbiyah sendiri yang tidak komited terhadap tarbiyah.

Tarbiyah yang mampu menampung ahlinya adalah tarbiyah yang sentiasa mengetahui setiap perkembangan ahlinya walaupun ahlinya banyak atau sedikit. Setiap inci yang berlaku diketahui oleh management tarbiyah. Ini samada dari segi masalah peribadi, keluarga atau perpindahan tempat yang berlaku pada mutorobiyah. Segalanya diketahui dengan baik agar mudah untuk menyelesaikan masalahnya. Sekalipun terdapat ahli yang menyambung pelajaran atau bekerja di tempat lain, murobbiyahnya akan sedaya upaya mencari jalan agar tarbiyah tetap berlangsung pada mutorobbiyahnya.

Medan beramal

Jika sudah ditarbiyah, tetapi masih tidak mampu menjaga ikhtilat, aurat, ibadah seharian atau berdakwah maka seseorang ahli itu tidak lain tidak bukan hanyalah penumpang tarbiyah. Hanya menjadikan tarbiyah sebagai pengisi masa lapang dan ketika diri kekosongan. Terdapat ramai orang yang mengaku ditarbiyah tetapi masih melayan movies, lagu dan games lagho dengan alasan untuk merelease tension atau dengan kata lain tidak apa melakukannya selagi tidak mengabaikan perintah Allah. Adakah ini yang dikatakan tarbiyah berjaya mengubah seseorang yang jahil kepada seseorang yang berilmu? Adakah kalian tidak mentadabbur surah Al-Mukminun(23): 1-3 ?

" Beruntunglah ( berjayalah) orang mukmin itu, iaitu orang yang khusyuk dalam solatnya dan orang yang menjauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan yang tidak berguna."

Kepada dai'e di luar sana yang masih melakukan aktiviti lagho dan sia-sia, cepatlah bertindak. Kerana jika kalian yang faham agama boleh hanyut dengan perang pemikiran orang-orang kafir, maka tidak mustahil umat lebih parah daripada apa yang kalian sangka!


Tarbiyah menjadikan seseorang bukan sahaja kaya ilmunya, malah menjadi orang yang merubah diri dan orang lain kerana ilmunya. Jika sepanjang tarbiyah bertahun-tahun pun tetapi tidak boleh komited terhadap tugas dan tanggungjawab setelah diperingatkan banyak kali, maka ini bukan salah tarbiyah tetapi sekali lagi, ini salah diri sendiri!


Medan beramal adalah satu indicator bahawa tarbiyah yang berlangsung adalah berkualiti. Mentarbiyah manusia tanpa mendorong seseorang untuk berubah kepada yang lebih baik itu adalah sesuatu yang sia-sia. Masakan tidak, ahli hanya mencedok ilmu sahaja tanpa ditegaskan tentang pentingnya menjadi peribadi muslim dan dai'e yang sejati.

Keaslian tarbiyah terjaga

Tarbiyah diperolehi daripada halaqah, program dan sarana tarbiyah yang lain. Keaslian tarbiyah sangat perlu dikekalkan. Seperti halaqah sepatutnya berlangsung sekurang-kurangnya 2 jam setiap minggu sarat dengan pengisian dan task untuk dibentang. Kadatangan, disiplin dan pembentangan task perlu di ambil berat iaitu dengan mempunyai borang khusus untuk halaqah. Penekanan yang diberikan oleh murobbiyah perlu berkaitan dengan permasalahan mutorobbiyah. Disamping itu, daurah atau program mempedulikan kedatangan ahli dan sebab yang munasabah jika tidak hadir. Begitu juga mutabaah, sangat dititik berat kepentingannya.

Setiap bahan yang disampaikan murobbiyah mesti bertepatan dengan apa yang sesuai dengan level dan usia tarbiyah mutorobbiyah. Murobbiyah perlu merujuk buku-buku Fiqh Dakwah untuk memahami lagi cara yang benar dalam membimbing mutorobbiyah hingga menjadi lebih baik daripada sebelumnya.


Kecairan tarbiyah akan menjadikan kecairan dalam peribadi yang terbentuk. Jika setiap sudut tarbiyah yang dipraktikkan tidak seasli sepertimana tarbiyah yang dibentuk oleh generasi-generasi terdahulu/ terawal, tidak mustahil kualiti seorang yang ditarbiyah hanya sama sahaja dengan orang-orang biasa yang tidak tarbiyah.

Penutup: Tarbiyah berkualiti hasilkan generasi berkualiti

Baja tarbiyah yang berkualiti akan menghasilkan generasi bunga yang berkualiti

Penyataan ini tidak boleh disangkal lagi. Memang benar generasi muslim dan dai'e yang berkualiti adalah hasil daripada tarbiyah yang berkualiti. Dan umat yang berkualiti terhasil daripada dai’e yang berkualiti.

Mulakan daripada sekarang. Jika kita benar-benar inginkan umat menjadi generasi yang berkualiti sepertimana sahabat-sahabat Rasulullah saw, maka kita sebagai seorang dai’e perlulah menjadi berkualiti daripada sekarang dan berusaha mendapatkan ciri-ciri tarbiyah yang berkualiti.

“ Tegakkan islam di dirimu, nescaya islam akan tertegak di bumimu.” (Hassan Al-Hudaibi)

P/s: segalanya bermula di sini.

7 teguran:

Tanpa Nama berkata...

i like this. (>_<)

dr. mujahidah berkata...

jzkk

adeq berkata...

huh.baru nak berfoya-foya.hehe peringatan yang bagus.

prestasi lebih penting dari prestij.

dan kepada kawan-kawan saya yang aktif berpesatuan, harap dapat cari juga organisasi selepas keluar dari alam kampus.kerana anda dilihat gah bepersatuan hanya di kampus,sesudah itu? moga terus berpesatuan dengan bermatlamat islami.

dr. mujahidah berkata...

adeq: pesanan daripada penaja ke?

atikah zaid berkata...

segalanya bermula d sini,saat dan ketika ini...

dr. mujahidah berkata...

atikah zaid: segalanya bermula dengan tarbiyah

Hamba Berdosa berkata...

satu kupasan yang sangat menarik... ana sukakan. semoga penulis diberikan umur yang panjang dan tsabit diatas jalanNYA.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...