Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

9 Jul 2010

binatang juga ada jantung!

binatang juga punya perasaan. binatang juga punya rasa sakit. tergamakkah anda menyeksa binatang itu. menyepaknya. memotong kakinya hanya kerana ia berbuat salah?

dimana nilai perikamunisaan anda duhai makhluk Allah yang berakal? tergamak anda menzalimi makhluk itu?
tidakkah dapat anda membayangkan betapa sakitnya derita mereka menanggung kezaliman yang anda lakukan?

sahabat dan anjing

saya selalu mendengar cerita tentang anjing dan seorang pelacur yang memberikan minum pada anjing itu. dan katanya ia adalah israilliyat. maka, apabila saya membaca buku Psikologi Rasulullah dalam berinteraksi dengan masyarakat, saya melihat ia adalah versi lain pula. ia adalah hadith sahih al Bukhari, diriwayatkan oleh Abu Hurairah;

Rasulullah bersabda :
ketika mana seorang lelaki sedang berjalan di sebatang jalan dan mengahadapi dahaga yang amat sanagat, beliau menemuii sebuah telaga, lalu turun dan meminum air kemudian keluar, tiba-tiba beliau mendapati seekor anjing sedang terjelir-jelir dan memakan tanah kerana terlalu dahaga. lelaki itu menyatakan, Anjing ini begitu dahaga sekali sehingga mencapai ke tahap ini ( memakan tanah) seperti juga dahaga yang aku alami. Beliau turun semula ke dalam telaga.lalu memenuhkan Khuf ( kasut kalis air) dengan air, kemudian memegang dengan mulutnya lalu memberi minum kepada anjing tadi. Allah swt berterima kasih padanya dan mengampunkan dosanya. para sahabat bbertanya; Wahai Rasulullah. adakah kita perlu berbuat baik pada binatang, kita mendapat pahala? sabda baginda ; ya , berbuat baik kepada setiap sesuatu jantung yang berdenyut itu mendapat pahala.
lihatlah, kerana memberi mninum seekor anjing, seorang lelaki telah diampunkan Allah dosanya dan dimasukkan kedalam Syurga.

tidak suka kucing


saya tahu, ramai pembaca yang diluar sana, merasa jijik dan geli dengan kucing. bahkan, saya pernah jumpa seorang akhwat yang sangat phobia kucing sehingga tidak sanggup untuk turun ke dewan makan semata-mata takut kucing.

tapi, bagi golongan yang tidak suka kucing, tidak perlu anda menyepak atau mencederakan kucing kerana perasaan benci. bahkan ada yang memukul kucing itu dnegan penyapu kerana mencuri ikan. kucing itu tidak bersalah. sudah diketahui bahawa apabila kucing lapar, maka, dia perlu mencari makanan. kucing itu mahkluk tak berakal. mengapa anda tidak melayan mereka sepertimana anda melayan makhluk Allah yang lain?

bergaduh kerana kucing

golongan ibu-ibu juga saya kira tidak berapa gemar membela kucing. kerana, sifat kucing itu berak dan kencing merata-rata. hancing baunya. dan suka mencuri ikan di rumah atau diatas meja jika ditinggalkan.

maka, bila kucing buat hal, masing-masing menyalahkan satu sama lain.
sudah jika begitu, tidak perlu bela. tinggalkan sahaja dia di mana-mana kedai makan. biar dia mencari makanannya sendiri.

p/s : tidak tahu mengapa saya berbicara pasal kucing. mungkin rindu pada si kontot dan si puntal. nnyauu.. teringat pada siswi..

2 teguran:

adeq berkata...

nyau..siswi datang..huhu..

saya pencinta kucing ~

jika saya ternampak bayi dan kucing di jalanan pasti saya akan segera mendapatkan kucing itu..

nyau ~

semalam cicak bersiar2 di tangan saya..huhuhuhu..

ehem.. "tidak tahu mengapa saya berbicara pasal kucing. mungkin rindu pada si kontot dan si puntal"....

atau berbicara kerana rindukan saya.. -sekali lagi perasan-

adik berkata...

tuceng tomel..si itam ok2 saje di umah..windu ka kat diorg..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...