IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

7 Dis 2011

Tak nak join halaqah boleh?



Jawapan saya daripada persoalan di atas, tentunya boleh. Silakan.

Kami daripada sayap akhwat atau murobbiyah atau selaku manusia bertudung labuh yang mengetuk pintu bilik anda sambil menjual majalah SINERGI tidak memaksa anda untuk hadir.


Kami hanya mengajak anda bersama-sama kami untuk berkongsi ilmu dan me 'nopup' iman anda dengan hadirnya anda ke sana. Kami juga adalah orang yang ingin memberi peringatan kepada diri sendiri dan anda sesuai dengan firman Allah:

" Berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang yang beriman."

Syarat-syaratnya

Saudari,

Jika anda tak nak join halaqah, bolehkah anda berjanji kepada saya dan kami semua orang yang mengajak anda ke halaqah untuk :

1. Pastikan ada orang yang memantau iman saudari
2. Sentiasa mendalami ilmu agama seperti sirah, hadith dan fiqh
3. Belajar tentang Al-quran dan terjemahannya
4. Menjaga mutabaah dan membuat ibadah-ibadah sunat
5. Terus menjaga aurat dan pergaulan
6. Berdakwah dan mempunyai anak halaqah sendiri
7. Membina baitul muslim
8. Istiqamah dengan kesemua amalan di atas

Jika anda mampu lakukannya seorang diri, maka, silakan tidak perlu join halaqah.

Tapi saya yakin, anda tidak mampu melakukannya seorang diri kerana kambing yang seekor akan mudah dibaham harimau. Begitu juga kita yang sendirian, akan mudah di goda syaitan samada dalam bentuk manusia atau jin.

Alasan

Kami tahu, saudari melayan kami dengan baik sewaktu kami datang ke bilik saudari. Namun, kami kecewa dengan sikap saudari yang berjanji palsu. Setiap kali di ajak, saudari akan menyebut

InsyaAllah kak.. "

Namun, dalam hati saudari hanya Allah yang tahu, betapa sesaknya dada saudari apabila di ajak ke halaqah.

" Assignment, tengok movie, shopping, test, novel, tengok tv.. banyaknya benda nak buat.."

Lihatlah firman Allah,

" Barangsiapa yang dikehendaki Allah akan mendapat hidayah (petunjuk), Dia akan membukakan dadanya untuk islam. Barangsiapa dikehendakinya menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-seakan mendaki ke langit..."

Bukankah Allah dah menasihati kita supaya memenuhi seruan yang mengajak kita kepada kebahagiaan di dunia dan akhirat. Jadi kenapa ragu-ragu dan perlu berfikir panjang?

" Wahai orang-orang yang beriman! Penuhilah seruan Allah dan Rasul, apabila dia menyeru kepadamu sesuatu yang memberi kehidupan kepadamu ( memberi kebahagiaan di dunia dan akhirat)."

Terpulang

Jika saudari masih tidak sedar lagi sekarang, dan masih malas lagi atau tak nak join halaqah, maka, lihatlah diri saudari yang semakin menjauh daripada Allah dan daripada nilai-nilai islam. Kami di sini telah pun mengajak saudari, tapi kerap kali saudari tidak hadir dan menolak. Tidak kurang juga ada golongan yang anti-halaqah kerana mendengar cerita-cerita karut daripada pihak-pihak senior. Saudari tahu tidak, bahawa dengan halaqah kita dapat ilmu, dan dengan ilmu dapat mendidik kita menjadi orang bertakwa?

" Diantara hamba-hamba Allah yang takut kepadaNya adalah para ulama' ( orang yang mengetahui ilmu kebesaran dan kekuasaan Allah)."

Jika saudari tak nak, tidak mengapa. Ramai lagi yang nakkan sentuhan kami untuk menarik mereka datang halaqah dan berada di jalan tarbiyah. Kami tidak akan fokus pada orang yang tak nak. Lebih baik kami fokus pada orang yang nak di sekeliling kami. Kami tidak rugi tapi saudari yang rugi.

Menyesal?

Hei..Pergilah cari. Hidayah bukan untuk ditunggu, tapi dicari. Cuba kita hayati ayat ini daripada surah Al-Mulk.

" Setiap kali sekumpulan orang-orang kafir dilemparkan ke dalamnya, penjaga-penjaga nereka itu bertanya kepada mereka, " Adakah belum pernah ada orang datang memberi peringatan kepadamu di dunia? Mereka menjawab, " Benar, sungguh, seorang pemberi peringatan telah datang kepada kami tetapi kami mendustakannya...."

Semoga manfaat.


p/s: pesanan buat diri bila tak nak join halaqah..

5 teguran:

adeq berkata...

salam. huh. menusuk ke kalbu, hehe.

Tanpa Nama berkata...

salam ukhwah
sungguh bermakna artikel2 anda..
akk mohon share n copy boleh x?

Tanpa Nama berkata...

tapi kita kena banyak bersabar dan tak boleh terus nak 'sembur' mad'u kita macam ni bila dia tolak. dakwah itu ada seninya..

dr. mujahidah berkata...

adeq: ;)
tanpa nama: amik la
tanpa nama: ye, kena bersabar. tak sembur pun depan2 mereka.

fathul jannah berkata...

assalamu'alaikum...nice entry..peringatan buat diri ini juga,ada naik turunnya iman ini..tq mengingatkan ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...