Pages

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

29 Nov 2011

Berkorban di jalan Allah



Seorang mukim mengorbankan harta, waktu, jiwanya di jalan Allah. Sebagaimana yang dilakukan Nabi Ibrahim a.s ketika diperintahkanNya menyembelih Ismail a.s. . Juga seperti yang dilakukan oleh Nabi saw dan para sahabatnya ketika harus meninggalkan Mekah, harta dan keluarganya untuk hijrah ke Madinah mencari redha Allah.

Shuhaibul Rumi berkata:

" Ketika saya hendak hijrah ke Madinah, orang-orang Quraisy berkata, " Hai, Shuhaib, dulu kau datang tanpa harta dan sekarang kau hendak pergi dengan hartamu, sungguh itu tidak akan terjadi!"

Lalu aku katakan kepada mereka, " Jika aku berikan hartaku kepada kalian, adakah kalian akan membiarkan aku pergi?"

Mereka menjawab, " ya."

Maka, aku berikan seluruh hartaku kepada mereka dan ketika sampai ke Madinah, aku ceritakan kepada Rasulullah saw, lalu beliau bersabda,

" Beruntunglah Shuhaib, Beruntunglah Shuhaib."

Orang mukmin telah bersumpah kepada Allah, menjual dirinya, dan hartanya untuk memohon keredhaan Allah dan mendapatkan syurgaNya. Ia tidak kikir dalam memberikan harta, waktu dan jiwanya untuk Allah.

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka ... ( At taubah,9: 111)

Bukti nyata akan kebenaran pengorbanannya bagi Allah adalah selalu mendahulukan kepentingan agama daripada kepentingan peribadi. Ia tidak mengeluh meninggalkan urusannya untuk melaksanakan perintah Allah.

Kesimpulan

Lihat Shuhaib, untuk berhijrah kerana Allah dan Rasul, dia sanggup meninggalkan harta. Jika hendak dibandingkan dengan kita, jauh sekali kerana kita sentiasa ada kepentingan peribadi yang tidak boleh dilepaskan.

Semoga kita sama-sama terus berkorban di jalan Allah walau apa jua keadaan kita samada ringan atau berat. Ada setengah orang, semakin diberi nikmat oleh Allah, semakin dia tidak boleh berkorban. Sentiasa berkira-kira dan ragu-ragu dalam berkorban. Kalau soal berkorban di jalan Allah, kenapa mesti berfikir 2-3 kali. Bagaimanalah anak halaqah boleh berkorban, sedangkan murobbiah sendiri tidak boleh berkorban. Jadi, usah ada binaan. Usah ada halaqah kerana kita hanya merosakkan binaan kita sahaja.

Sumber: 38 Sifat Generasi Unggul

0 teguran:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...