IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

.

SELAMAT DATANG

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”
( allahyarham KH Rahmat Abdullah )

17 Okt 2013

Hilang




Halaqah yang sepatutnya bermula pada pukul 10 malam tetap diteruskan walaupun masih menunggu seorang daripada mereka yang masih tidak hadir.

Akhwat dan murobbiyahnya masih setia menunggu.
Seorang daripada mereka membuat panggilan, tapi tidak juga disambut.
Mesej pula tidak dibalas.
Risau. Adakah sesuatu yang tidak diingini telah berlaku?

Sebelum bertolak dengan motorsikalnya dari rumah, dia telah sedia memaklumkan bahawa akan bertolak sebentar lagi. Namun, masa yang ditunggu agak lama dan mustahil untuk mengatakan dia masih dalam perjalanan.

Masing-masing tidak sabar untuk bertanyakan apa yang berlaku apabila dia sampai kelak. Atau sekiranya dia tidak hadir, pasti halaqahmate dan murobbiyahnya akan tidak sabar berjumpanya esok hari untuk bertanyakan apa yang berlaku.

Reunion di syurga?

Kebiasaanya begitulah yang akan berlaku apabila seorang daripada halaqahmate yang ditunggu-tunggu tidak hadir-hadir. Menunggulah murobbiyah dan halaqahmate lain dengan perasaan risau.

Itu apabila halaqah di dunia. 
Bagaimana halaqah di akhirat? Di Syurga yang kita sangat dambakan?
Sepertimana janji Allah, orang-orang beriman itu akan bersama temannya juga yang beriman.

" Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul (Muhammad), maka mereka itu akan bersama-sama dengan orang yang diberikan nikmat oleh Allah, iaitu para Nabi, para pencinta kebenaran, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang soleh. Mereka itulah teman yang sebaiknya." (Surah An-Nisa' (4): 69)

Jadi, apa yang akan terjadi sekiranya salah seorang ikhwah atau akhwat yang bergerak kerja bersama kita, berhalaqah bersama, berdaurah bersama, mabit bersama dan bersama-sama dalam jalan menuju Allah akhirnya hilang ketika mana kita berada di syurga?

" Eh, mana akhi XXX ni? Apsal ana tak nampak dia pun kat syurga ni?"
" Eh, mana ukhti YYY ni? Ana teringin nak jumpa dia. Dialah yang selalu ingatkan ana."

Akan ada satu saat nanti di syurga, kita akan tercari-cari orang-orang yang selalu bersama kita akhirnya tidak dapat di jejaki di syurga. Dimanakah mereka? Hilang?

Kisah di dunia

Bila flashback semula semua amal di dunia, rupanya akhi XXX dan ukhti YYY tidak seperti apa yang disangkakan.



Mungkin jawapan yang akan diberikan nanti adalah,
" Ana main games dan tengok movie korea bila ana seorang kat bilik."
" Ana tengok video porno bila ana takde bersama antunna semua.."
( Semoga dijauhkan)

Maksiat tersembunyi rupanya menjadikan kita tidak dapat reunion di syurga? Sekiranya kami ikhwah akhwat boleh menolong antum. Apakah daya, penyesalan pada hari ini tidak berguna sepertimana firman Allah:

" Takutlah kamu pada hari ketika tidak seorang pun yang dapat membela orang lain. Tebusan tidak diterima, bantuan tidak berguna baginya dan mereka tidak akan ditolong." (Surah Al-Baqarah (2): 123)

Kesimpulan: Bertakwalah

Bertakwalah pada Allah dimanapun kamu berada.
Betapa sedihnya yang teramat sangat nanti sekiranya, kita tidak dapat ber'renuion' bersama ikhwah dan akhwat di syurga hanya kerana kedegilan kita dalam melakukan maskiat pada Allah sedangkan di hadapan orang lain kita begitu berlainan sekali.

"Ya Allah, jauhkanlah kami daripada sifat munafik. Kami nak reunion bersama ikhwah akhwat di syurga..! Kami tak nak jadi golongan yang HILANG tu.."


* Nota ini tidak lain tidak untuk peringatan diri sendiri terutamanya. Semoga bermanfaat.

7 teguran:

nashiratul mujahidah berkata...

mg berhalaqah di syurga dengan izin Nya.. insyaAllah.. :)

nashiratul mujahidah berkata...

mg berhalaqah di syurga dengan izin Nya.. insyaAllah.. :)

dr. mujahidah berkata...

insha Allah ukhti

nashiratul mujahidah berkata...

dr, nak tny boleh?
pendapat tntg ukhuwah??

naperr klau dgn kwn, ada kes tu susahnyerr nak tlg kwn bla kwn perlukan??

cth, mcm nak pinjam kereta. klau enti, ada kwn nak pnjm kereta, enti bg dgn rela ke still takut2 kereta akan jdi apa-apa?

tlg jwb, jzkk..

dr. mujahidah berkata...

ukhti.. mungkin sebab enti tak meletakkan tempat enti dalam situasi kwn itu..

"Seseorang muslim adalah saudara kepada muslim yang lain. Dia tidak boleh menzaliminya dan tidak boleh membiarkannya dizalimi oleh orang lain. Barangsiapa yang memenuhi keperluan saudaranya maka Allah akan memenuhi keperluannya. Barangsiapa yang melepakan sesuatu kesulitan saudaranya, maka allah akan melepaskan salah satu kesulitan di hari kiamat dan barangsiapa yang menyembunyikan keaiban seorang muslim lain, maka allah akan menyembunyikan keaibannya di hari kiamat ". (Muttafaq Alaih)

if ana sendiri, ana mmg kena bagi akhwat pjm kerete. kalau ade pape berlaku tu sume dgn izin Allah. yakin tu je. if kita tak bagi akhwat pjm utk keje dakwah, so, ape fungsi kereta tu?

dan if akhwat tu tak pro lagi bawak kereta, sampai bila pun dia xkan pandai. sedangkan dakwah memrlukan akhwat yg cekap ddlm drive..

kereta yg kita ada utk dakwah. jgn pernah merasa kereta itu milik kita..

nashiratul mujahidah berkata...

ok, syukran ukht.. :)

cmtu kenalah bg tnjuk ajar kt akhwat y xreti sgt bw kereta kn?? ^_^

smpi dia pro.. huhu..

dr. mujahidah berkata...

yep.. inshaAllah akan terus bagi tunjuk ajar pd mereka yg tak reti.
akhwat kena berani.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...